Posted by: aminuddin | 07/12/2009

GST

Sejak akhir2 ini isu GST ini banyak di perkatakan. Rang undang2nya di jangka akan di bentangkan pada bulan ini dan akan di laksanakan pada tahun hadapan.

Apa GST?

Ia adalah ringkasan dari “Goods and Service Tax” (GST). Cukai ini di kenakan ke atas barangan dan juga perkhidmatan. Cukai yang akan di kenakan ialah sebanyak 4%.

Apa relevannya dgn rakyat?

Apabila cukai ini di kenakan pd barangan maka sudah tentu penjual akan menaikkan harga barangan. Ini menyebabkan kos pengguna (rakyat) akan bertambah. Memandangkan kerajaan juga akan menghapuskan subsidi kpd barangan pengguna, ini bermakna harga barang2 harian nanti akan menjadi semakin bertambah.

Kenapa kerajaan nak laksanakan GST?

Kerajaan memerlukan duit. Lagipun buat masa ini pendapatan negara terlalu bergantung kepada cukai minyak (menyumbang 60% dari pendapatan negara), yang mana ini sudah tentu bukan suasana yg sihat. Di fahamkan juga minyak di negara ini sudah kehabisan.  Apa akan jadi pada pendapatan negara jika minyak ini semakin berkurangan? Jadi untuk mengelak dari sebarang  kekurangan pendapatan untuk membiayai perbelanjaan negara maka kerajaan akan laksanakan GST ini. Implkasinya rakyat akan tanggung.

Pihak Pakatan Rakyat menentang perlaksanaan GST ini kerana di anggap membebankan rakyat.

Adakah benar kerajaan tak ada duit?

Tidak juga tetapi apa yang berlaku ialah ketirisan yang sudah terlalu besar hingga sukar untuk di baiki. Lihat laporan Audit Negara yang menyenaraikan ratusan kontrak yang terpaksa di tanggung kerajaan di sebabkan tidak siap, harga melambung dll. Harga barangan yang di caj kpd kerajaan berjumlah berlipat kali ganda dari harga sebenar. Ke mana duit itu pergi? Ramai pegawai2 kerajaan yg hidup mewah walaupun gaji mereka tak seberapa. Dari mana mereka dapat duit?

Malangnya, apa pun berlaku, rakyat juga akan menjadi mangsa yang terpaksa menanggung harga yang tinggi. Kerajaan harus melihat isu ketirisan ini dan membaiki kelemahan yang ada.


Responses

  1. seolah malaysia menjadi mcm jordan. tapi jordan tiada setitik pun sumber minyak petroleum. jadi logik untuk ada GST. manakala, malaysia mempunyai khazanah yg bertimbun-timbun.

    persoalan, ke manakah cukai minyak yang ada sebelum ini. ke perut siapa yang pergi?

  2. GST mmg sangat membebakan….mmg pendaptatan negara meningkat tetapi kos sara hidup akan meningkat secaras dastik…sapa nak ambik tahu..yang dorang tahu…duit penuh ngan duit cukup beli ferari 2 3 biji…


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: