Posted by: aminuddin | 04/05/2011

Satu lagi hilang

Menurut laporan, jika PR berjaya mengambil alih Sarawak, maka barisan kabinet negeri adalah sperti berikut :-

“Finance — Chong Chieng Jen .

Local Government — Ling Sie Kiong .

Tourism, Heritage and Environment — See Chee How .

Rural Development — Chiew Chiu Sing .

Industrial Development — Yap Hoi Liong .

Public Health — Dr Wong Hua Seh .

Social Development and Woman Affairs — Violet Yong Wui Wui .

Public Utilities — Wong King Wei .

Infrastructure Development and Communications — Chiew Wang See .

Agriculture — Ting Tze Fui .

Housing and Urban Development — Fong Pau Teck .

Consumer Affairs — David Wong Kee Woan .

Religious Affairs and National Unity — Ali Biju and Haji Adam”

Lihatlah kedudukan orang Melayu islam.

Walaupun Anwar mengatakan ia belum di putuskan namun pihak bukan islam telah berani mendahului pihak pimpinan PR.

Setelah negara terlepas Singapura, P Pinang, hampir2 Perak, kini Sarawak menunggu giliran. Ini akibatnya bila mereka majoriti. Jika ia boleh berlaku di negeri, apakah mustahil ia tidak boleh berlaku dipusat. Jangan pandang kecil kemampuan mereka.

Jika ia benar2 berlaku maka satu lagi negeri akan hilang. Adakah kita redha ini berlaku ? Jika kita redha, maka saya cadang kita semua balik ke rumah masing2 dan tidurlah dengan nyenyak. Jangan bicara lagi tentang perjuangan.

Kita menentang Israel habis2an kerana mencuri tanah rakyat Palestine tetapi kita sepi apabila tanah kita sendiri tergadai. Adakah ini dikatakan toleransi? atau keadilan? atau kesamarataan? yang dilaung2kan……

Yang lebih penting; adakah kita rasa islam akan terjamin dalam keadaan seperti ini?


Responses

  1. Kesian kat PAS, cuma dijadikan tukang baca doa aje….inilah hasil TAHALLUF SIASI yang dicanangkan oleh pemimpin PAS yang kononnya menguntungkan Islam. Kepada siapa2 disini yang maklum maksud tahalluf siasi yang di amalkan PAS ni mohon pencerahan ya….dimanakah Islamiknya….hehe nungkin saudara amrar yang cerdik berhujah tu boleh bagi pencerahan.

    • Dah la ada byk versi kat internet psl barisan PR ni…entah mana dtg sumbernya entahla….ada 1 muslim ada 2 muslim ada 3….bila sy tengok balik kabinet sarawak yg lepas pun 2-3 orang jer yg muslim…yg lain bangsa org asli dan cina kafir laknatullah…hehe…plus pointnya cuma KM yg didakwa membuat pelbagai onar yg sgt merugikan rakyat sarawak yg miskin2 itu jer yg muslim…dah la tu…seorang pegang byk post pulak tu…mungkin itu satu kebaikan dlm perjuangan Islam di Sarawak kot…Ummah Sarawak yang alim dan beriman….ameenn

      Mmg suka main isu sentimen ke saudara amin?

      • Budak baru!!!

        Fakta tu tolak tepi aaa….

        Dikau x nmpk2 lg ke??? Islam sgt dijulang waktu dulu….apa laaa….ish2🙂

        Apa la lembab sgt tangkap…jgn jadi lembab cam pimpinan2 PAS tu…asyik nak bertahalluf ajer….

        Mcmana Orang Lama? sy nak jawab tp ada orang lain jawabkan…Sorry…so sy join ur crew instead….

  2. Penduduk Sarawak yang beragama Islam hanyalah 26% saja. Mereka mungkin berpuas hati jika non-muslim memerintah. Kita mungkin rasa “kehilangan” tetapi non-muslim tidak kisah.

    Apa tindakan yang ahli politik Melayu boleh buat tentang perkara ini?

  3. Assalamualaikum,

    kepada orang lama,

    jangan sesuka hati komen sahaja, komen biar kritis dan kritikal.. ni link dia apa tu tahaluf siyasi.. http://iseums-eksah.blogspot.com/2010/12/tahaluf-siyasi-strategi-politik-yang.html… ini ilmiah dia..

    apa kesan yang menguntungkan islam? please lah.. 2008 kita dapat lihat betapa banyak negeri pas dapat perintah dengan islam.. kelantan makin kukuh, dan sebagainya.. di pulau pinang ,walaupun dap yang perintah, tapi cikgu kafa dapat elaun lebih tidak macam masa bn perintah.. pulau pinang dan sarawak adalah negeri yang kurang orang islam dan lebih banyak non muslim.. jadi, jika ingin komen, kenalah berpijak di bumi nyata.. pengurusan kewangan di setiap negeri pakatan rakyat lebih baik pengurusannya..

    jangan suka komen sesatu tanpa fakta..komen biar berfakta.. apa kata orang lama pula? mari berbincang secara ilmiah..

    • Kepada insan lemah, cuba baca kesimpulan artikel tahalluf siasi yang anda berikan:

      KESIMPULAN

      Di dalam mendepani arus politik dunia pada hari ini, gerakan Islam perlulah bijak mengambil manfaat daripada ruang dan peluang yang ada. Tahaluf siyasi perlulah dilakukan dalam keadaan gerakan Islam mendapat keuntungan yang maksimum dalam usaha untuk menegakkan agama Allah SWT. Bagaimanapun, perlulah diingatkan agar penerangan demi penerangan hendaklah dilakukan dari masa ke semasa khususnya kepada masyarakat awam agar tidak terkeliru dengan langkah yang diambil.

      Penyertaan gerakan Islam dalam mana-mana kerajaan seharusnya dilakukan dengen penelitian yang teliti terhadap senario politik setempat. Oleh yang demikian, pimpinan gerakan Islam perlulah sentiasa prihatin dan sensitif dengan perkembangan semasa serta kehendak masyarakat agar langkah yang diambil tidak menyebabkan kerugian di mereka nanti.

      Katanya syarat tahalluf gerakan Islam dapat keuntungan…..siapa yang untung ni….PAS ke DAP…..
      Kena ingat ya….DAP telah banyak kali berusaha menawan P.Pinang tapi gagal…hanya setelah bertahaluf dengan PAS baru dia dapat Pulau Pinang…syabas PAS!!
      Tolong jangan cakap suruh orang tengok fakta….sendiri mau tengok dulu maaa!!

  4. Elaun kakitangan masjid di Pulau Pinang dinaikkan

    http://malaysiakini.com/news/163225

    Propaganda DAP je ni….PAS takde dlm kepimpinan negeri, mcm mana blh naikkan elaun ni….80% lak tu….tak faham aku strategi licik DAP ni….

    Propaganda…propaganda….

    • Orang macam kamu ni elok tinggal di Singapura…negeri takde rasuah…maju….pemimpin orang Cina yang lebih baik dari Khalifah Omar Abd Aziz opppps Lim Guan Eng….Beginilah specie orang islam sekarang…sudah hilang izzahnya!!

      • duduk dalam Malaysia pula apa izzahnya? UMNO-BN masih perintah pun sudah ramai yang murtad. ekonomi? sudah hilang daya kompetensi. politik? sendiri silap pun masih salahkan orang Cina. ceh! orang lama akal pendek

      • Yela….orang mcm Orang Lama dibanggakan gerakan spt ISMA kot (stand to be corrected kalau ada orang ISMA yg tegur dia)….orang mcm sy ni mana sayangkan negara….terlalu apologetik…tak reti berjaga2…tak nmpk silat tari orang….apa dia?! menang sorak kampung tergadai…

        Nabi yg tau siapa munafiq pun tak hambat mrk keluar dr madinah….Nabi yg kenal sikap yahudi pun tak menyebarkan kata2 orang yahudi orang jahat etc…

        Mungkin sy x faham seerah kot….

    • jaga adab dalam berbincang ya akhi.

  5. salam, boleh beri sumber laporan ni?

  6. assalamualaikum orang lama,

    rasanya analisa orang lama dalam hal politik tidak berapa kena pada tempatnya, mungkin orang lama perlu lebih belajar mcm mana nak analisa mengenai politik

    dalam pakatan, hanya dap sahaja yang mewakili non muslim… jadi pulau pinang di mana negeri nya majoriti non muslim or cina.. jadi adalah tidak logik kalau meletakkan wakil melayu bertanding di situ.. sebelum ni pun masa bn yang pegang pulau pinang bukankah pemimpin gerakan yang diwakili oleh cina yang memegangnya?

    apa untung yang pas dapat? oke meh saya bagi fakta….

    1) non muslim dapat mengenali mcm mana islam yang sebenar… sebelum ini non muslim sering ditakut2 kan oleh bn bahawa mereka akan dipotong kalau mencuri dan kalau dalam bab2 jenayah… tapi lepas pas berpakat dgn dap untuk tumbang kan bn, sayap dakwah dapat disebarkan….

    2) pas dapat tawan kedah, kelantan dan perak..tapi perak akhirnya digulingkan… dapat juga memerintah di 3 negeri..itu tidan menguntungkan ker?

    3) terbentuknya sayap non muslim dalam pas iaitu dewan himpunan penyokong pas iaitu hampir 10,000 ahli… tidakkah ini menguntungkan islam ? apabila dakwah islam tersebar…

    4) cukup dl kot fakta nak bagi…

    so apa pendapat orang lama pula?

    amrar, enta komen biar ilmiah, elakkan guna bahasa yang tidak beraper baik..mari sama2 berbincang secara ilmiah dan beradab.. demi ummah dan islam..

    harap isma juga bersedia membaca pandangan orang lain, jangan hanya dengar or baca pandangan umno sahaja or rujuk surat khabar umno sahaja..

    pas tu sahabat perjuangan antum, malah pimpinan pas kata antum adalah sahabat mereka dalam perjuangan sebab sama2 bawa islam , tapi antum harus buktikan dengan perbuatanlah.. janganlah hanya memihak pada umno jer… jangan lah kerana golongan yang bawa fahaman selain dari islam… antum nak bidas segala pandangan sahabat2 antum sndiri…

    • – Di Pulau Pinang orang Melayu sudah majoriti bukan lagi Cina.
      – Benar ada kebaikan yg PAS dapat tetapi desakan dan penguasaan orang bukan islam lebih besar dari itu.
      – seingat saya, saya tak penah kata UMNO baik. Yang saya kata UMNO banyak buat kesilapan tetapi mereka tetap muslim. UMNO telah menghulurkan tangan persahabat tetapi PAS menolak. Saya juga tidak menyuruh PAS bersatu dgn UMNO tetapi saya menyaran PAS berbincang dgn UMNO supaya satu persepakatan dapat dicapai. Adakah itu salah dan mengatakan saya menyokong UMNO? Tidakkah saudara sedar MCA, DAP dan GERAKAN sentiasa bersatu apabila timbul soal2 agama?

      • Masalah bila ada stigma, perpaduan itu adalah menjadi SATU… dan stigma ini memang berlegar di kepala orang2 Islam di Malaysia, menguatkan lagi assobiyah kepartian masing2…

  7. Saudara insan lemah, apa yang tak kenanya….saudara tak jawab kritikan saya pasal tahaluf siasi tu…..maaf ya…hujah saudara saya banyak dengar dikedai2 kopi bualan ahli2 biasa…cuba bagi yang lebih bernas sikit….banyak point2 yang saudara timbulkan telah saya jawab dalam entri saudara Amin KENYATAAN RESMI ISMA TENTANG 1BUMI 1MELAYU…SILA RUJUK.


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: