Posted by: aminuddin | 30/06/2011

Ini pula Wasiat Hang Jebat

(Ini adalah sebahagian daripada teks ucapan Hang Jebat yang pada awalnya dianggap hilang terbakar di dalam kapal Belanda “Le Fluer” ketika dalam perjalanan dari Melaka ke Bengkulen. Teks ini telah saya temui secara tidak sengaja ketika saya membuat kajian ilmiah di University of Leiden pada tahun 1992 – teks asal masih tersimpan di dalam arkib University of Leiden)

 

“Wahai orang-orang Melaka, apabila kamu merasa tidak puas hati atau tidak berkenan akan sesuatu maka hendaklah kamu memberitahu kepada anak isteri kamu, kaum keluarga kamu, sahabat taulan kamu, jiran tetanga kamu, orang-orang kampung kamu. Janganlah hendaknya tidak ada orang yang tidak kamu beritahu akan rasa geram hati kamu dan amarah kamu itu.


Maka hendaklah kamu kumpulkan anak bini kamu, sanak-saudara kamu, sahabat taulan kamu, jiran tetangga kamu, orang kampung kamu, kumpulkan semua orang-orang Melaka dan bawalah berita itu hendaknya ke Lubuk China hingga ke Tanjung Tuan hingga ke Linggi hingga hendaknya sampai ke Rembau Labu dan Lukut dan hendaknya sampailah berita ini hingga ke Seri Menanti.

Bawalah berita ini kepada Jakun dan Biduanda, Semelai dan Sakai agar hendaknya mereka sama mendengar kematian Tun Hukum dibunuh Raja Melaka difitnah Sang Kitul Kerala difitnah Sang Linggam anak cucu Nina Manikam. Hendak-hendaknya mereka akan bersama kita menyumpit yang jahat membuluh yang zalim.

Wahai orang-orang Melaka pada malam ini di atas Bukit China maka berjanjilah kita semua dan ingat mengingatilah kita semua bahawasanya kematian Tun Hukum itu akan membawa bencana ke atas negeri Melaka.

Wahai-orang Melaka apabila kamu merasa tidak puas hati maka kamu beraraklah dan berjamonglah beramai-ramai menuju ke istana. Maka hendaklah kamu mengepung istana dan jika sekiranya di jalan kamu bertemu sesiapa sahaja maka ajaklah mereka datang bersama-sama untuk pergi mengepung istana. Jika sekiranya kamu bertemu Juak dan Sida istana maka hendaklah kamu duduk bicara menerangkan angkara yang amarah kamu yang amat sangat terhadap raja.

Hendaklah kamu membawa gendang dan palu agar raja yang sentiasa beradu akan bangun dan bertanya apakah angkara orang Melaka dimalam hari hingar dan bising. Apakah angkara hingar dan bising mengganggu beta yang sedang nyenyak beradu.

Wahai orang-orang Melaka berkumpul dan beraraklah kita pada malam ini ke istana. Amarah kamu itu adalah amarah aku juga. Amarah aku itu adalah amarah seluruh roh di Bukit China. Amarah kamu itu adalah amarah cucu-cicit Penghulu Tanjung Keling. Amarah kamu ini adalah amarah cucu-cicit Wan Empok Wan Melini anak cucu-cicit dari Bukit Seguntang Mahameru.

Wahai orang-orang Melaka pada malam ini panglima kita telah segak siaga anak cucu-cicit Penghulu Sidata Tanjung Keling, anak cucu-cicit Hang Li Po dan Panglima Besar Tun Bersih. Bersama-sama sebahulah kamu wahai orang-orang Melaka.

Inilah janji aku kepada kamu wahai orang-orang Melaka, bukan janji aku untuk menjadi raja bukan janji aku untuk menjadi tuan. Di atas Bukit China ini seperti Musa di atas Bukit Sinai seperti Isa di atas Bukit Zaiton inilah aku Jebat anak cucu-cicit Wan Empok Wan Melini dari Bukit Seguntang Mahameru asal
usul keturunan aku Raja Suran yang turun ke laut anak cucu kepada Iskandar Zulkarnian maka marilah kita bersama-sama mengepung istana raja Melaka.

Akulah Jebat yang akan diingat hendak-hendaknya oleh seru sekelian alam dengan kata-kata Raja Adil Raja Di Sembah Raja Zalim Raja di Sanggah. Marilah kita bersama-sama berarak pada malam ini dan ketika ini dengan obor jamong dan pelita mengepung Istana Raja.”

”INGATLAH WAHAI ORANG ORANG MELAKA DUNIA INI HANYA UNTUK MEREKA YANG BERANI !!!”

Responses

  1. Syabbas Saudara berusaha menggali teks Nusantara. Setelah 500 tahun kejatuhan Melaka saudara merobek mata bangsa kita yang buta sejarah setelah diperkosa Alfonso Albu Querque CELAKA.

    Coretan Emas
    9 Peti Emas kunci dua dileher Baginda. Inginkan Puteri Gunong Ledang terlepas. Emas disimpan berkoyan-koyan. Gelang dan kalong emas tanda kebesaran. Yang pasti tidak dibuat patong anak lembu dari emas untuk sembahan. Menyimpan emas permata perak tanpa nafkah kepada berhak, kelak lambung dan punggung ditokak emas menggelegak. Al Sultan akur itulah kehendak. Semenanjung Emas nama memuncak. Pelabuhan gemilang bersesak-sesak. Entah dari kitab mana bangsa luar selak,dan nampak, membawa petaka kepada Kesultanan Melaka pulak. Tun Perak, Patih Gajah Mada, Hayam Muruk bertiga Memanda masyhur Nusantara. Melayu berhutang budi pada Raja bila Istana Islam diterima. Kota ini tidak akan binasa selama-lamanya. Bila nafsu menguasai segala. Tak akan Melayu hilang di dunia. Apakah Tuah juga silap bicara? Pasti semua binasa, kecuali Dia. Kehancuran Melaka peringatan Allah jua. Ada hikmah. Kesultanan Melayu Melaka tinggal nama. Kejayaan dan kehancuran itu Dia pergilirkan agar kita mendapat pelajaran. 500 tahun cerita suka duka nestapa penuh rahasia. Al Fonso de Al Buquerque Portugis celaka. Al Mujaadillah 58:21. Allah telah menetapkan: “Aku dan rasul-rasul-Ku pasti menang.” Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Maha Perkasa. Binasalah Al Fonso de Al Buquerque dan sesungguhnya dia akan binasa. Allah Maha Mengetahui rencana jahat mereka. Bila kebenaran datang batil menghilang. Janganlah binasa karena sedih cerita nestapa. Tanah Melayu ini luas, Rajapun bingkas hijrah mencari rezeki beranak-pinak bergenuak. 9 Peti Purba bergejolak bila mahu ‘dibukak’. Moga Al Sultan duduk empuk di atas dipan bertatah emas permata di syurga kelak.

    Md Radzi Ismail (Rabu 09.03.2011 Rabiulakhir 4 1432H)

  2. SEBARKAN!!

  3. cucu raja melka yang ke 7 ade ke


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: