Posted by: aminuddin | 18/01/2012

They did it again !

Reading the report from Malaysia Today portal on a forum discussing about Article 153, I have nothing but upset on the frequent attempts by certain quarters in trying to confuse the public about special rights of the Malays and Bumipurera. This is not the first time the issue being raised and I strongly belief  it will not be the last either. This is how they play the subtle strategy to attack Malay’s intergrity until it causes confusion and later split among them. Then, they will exert they influence to control the Malays. Apparently their strategy has bear fruit when more and more Malay intelectuals are beginning to accept their argument particularly among the moderate and liberal intelectuals. Less do they think about the implication on the Malay and islam.

And as expected, they  are using Human Rights to forward their case. And how pity it is when SUHAKAM member, who is suppose to be well educated and well respected person, is backing them. As if  they never learn history. Some of us may find logic behind their argument and probably simply concur.

But mind you, this is not what they are targeting at !

They are targeting equality on all aspect including religion. If the Malay compromise on Article 153, then there is no reason to hold argument that we should not compromise on other provision of the constitution. As simple as that. But unfortunately not many Malays realise this. Even when the article was publish in the portal, I belief not many Malays actually rise up and challenge their argument becoz we are too enggrosed with politics. I mean, divisional and emotional politics, politics of  hatred; UMNO vs PAS. To the extend that one are willing to slander and defame others. Sadly, both are Malays.

We are not sure who organise this forum and why? But one thing is sure is that they are creating hatred among races in this country, especially among chinese. No wonder DAP is flourishing and its branches mushrooming. The funny part is, they blame everybody except themselves for instilling racism.

Previously not only they  attack Malay supremacy, they even claim that Malays are  immigrant ! Then they argue that non Malay can also be PM. And now Malay’s rights. We are not sure, what’s next?

They are hiding behind Human Rights as if they never read about HR as define in Cairo Declaration that protect islam. Clearly they are practicing double standard.

Unless Malay Muslim wake up from their deep sleep, I’m worried it is just a matter of time we all become history. Today, nobody dare to say “I am a Malay”. Isn’t that sounds weird in a Malay dominating country? You answer yourself.

In case you miss the writing I make excerpt some of their thoughts for you to ponder :-

– “Article 153 of the Federal Constitution is being used to institutionalise racism in Malaysia, said Human Rights Party adviser N Ganesan.”

– “Ganesan also argued that Article 153 created a “two-tier citizenship” for the Malays and the non-Malays, which was reflected in the New Economic Policy (NEP).”

– “Forum moderator and academic Lim Teck Ghee, however, disagreed that only the Malays benefited from institutionalised racism.”

– “The economic fruits were also taken by the non-Malays who colluded with the system from MIC, MCA and Gerakan,” he said.”

For this people and some Malay liberals, I would like to sum up by quoting what Prof Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim said in an interview with Bernama :

The people, especially those from other races, should therefore respect the rights and privileges of the Malays as eshrined in the constitution becoz when it was first formulated, the various races had already agreed to what needed to be incorporated in it….the reason why there were groups questioning the rights and privileges of the Malays was becoz the society of today was “blind about history”.

To me, they are not blind but they are, for all intent and purpose, trying to dismantle the Malays and islam until we accept what they aspire us to be ie Malay Muslim Liberals.


Responses

  1. Sdr Amin,

    Taktik mereka simple aje….hentam UMNO habis2an dan palitkan mereka dengan isu rasuah….maka orang2 Melayu yang lurus bendul akan sama2 menikam UMNO sehingga mereka mendapat kuasa…dimasa itu baru orang Melayu sedar bahawa mereka telah tertipu…malangnya nasi sudah menjadi bubur!!
    Saya ini bukanlah penyokong UMNO, akan tetapi dalam membuat penilaian dan pilihan dalam berpolitik kita perlu melihat the big picture…hujung ceritanya Islam untung atau tidak.
    Akhirnya kita lihat orang2 Melayu tidak lagi appreciate Article 153 ini malah ada yang merasakan terhina dengannya kerana ianya tongkat konon!
    Kekadang saya rasa pelik…puak2 Islam yang beriya2 menyokong PR…mereka ini bersikap anti Amerika/Yahudi/Barat….tapi tidak kah mereka sedar bahawa Amerika/Yahudi/Barat menyokong PR dalam arena politik Malaysia…walaupun PAS berada dengan PR sebab mereka tahu PAS tidak dominan dalam PR. Jangan lupa ya selepas PR 2004 DAP keluar dari Gagasan Rakyat iaitu satu pakatan antara DAP dengan Angkatan Perpaduan Ummah APU kerana DAP merasakan PAS terlalu dominan dalam pakatan tersebut hingga orang2 Cina tidak menyokong DAP.
    Akhirnya sekarang kita lihat PAS lah yang merubah dirinya dari memperjuangkan Negara Islam kepada Negara Berkebajikan yang mengakibatkan tokoh seperti Dr Hasan Ali tidak boleh lagi diterima duduk didalam PAS sekarang….tidak hairanlah dalam perlantikan Exco menggantikan Dr Hasan Ali portfolio agama Islam ditarik dari tugas Exco tersebut dan dipegang oleh MB sendiri…inilah hadiah yg perlu dibayar oleh PAS atas sikapnya yang melonggarkan corak perjuangan Islamnya itu. Apakah ini suatu penghinaan kepada PAS…sama2 kita lihat reaksi pimpinan PAS akan perkembangan ini!
    Semua ini gara2 mau kuasa yang sedikit tanpa memikirkan kesannya kepada Islam itu sendiri.
    Sekali lagi saya nak nyatakan formula PAS bersama PR adalah SALH dan membawa mafsadah yang lebih besar kepada Islam!!

  2. Good and comprehensive article. Should have been submitted to Malaysiakini or Malaysian Insider for the mass.

  3. jadi, macam mana kita nak selamatkan pas dan sedarkan mereka akan kesilapan merka dan bahaya yang sedang berlaku. Pas bukankah mempunyai banyak tokoh muda yg hebat dan org lama bergelar ulama. tetapi kenapa peranan mereka tidak begitu menonjol. apa yg sudah berlaku..adakah parasit dah menguasai pas. seperti yg didakwa Dr HASAN ALI..

    • Jawapannya sangat simple, kita kena ramai dan kuat baru orang politik nak dengar samada PAS atau UMNO.

  4. Salam wrt, Sdr, Amin,

    Bergerak sebagai sebuah badan NGO, saya melihatkan tiada masalah bila ISMA meletakkan sekali perjuangan Melayu kedalam objektifnya. Pandangan peribadi, saya merasakan ISMA lebih layak untuk menjadi wakil perjuangan orang Melayu berbanding UMNO atas dua perkara:

    1. ISMA terdiri daripada golongan ‘working class’ dan mahasiswa, maka apa-apa permintaan, bantahan, rayuan dan idea lebih efektif dan mengena. Penyampaian oleh ISMA juga lebih matang, intelektual dan tersusun, kalau mahu dibandingkan dengan ultra-Melayu yang lain. Hujah yang tersusun dan jelas adalah kekuatan, saya yakin ISMA tersangat mampu dalam konteks ini.

    2. Politik perkauman tidak lagi relevan. Senario politik global masakini tidak lagi menyebelahi corak politik berdasarkan perkauman kerana ianya bukan sahaja sudah ‘out-dated’ dari pandangan rakyat malah ianya sudah menjadi mainan kotor politikusnya untuk kepentingan diri. Jurang kekayaan sesama kaum Melayu tinggi, yang menjadi kaya adalah ahli politik dan kroni.

    ISMA boleh berkerjasama dengan PERKASA atau PEKIDA untuk mengukuhkan lagi keberkesanan perjuangan, cuma saranan agar berhati-hati dengan kedua kumpulan ini, kalau boleh ‘islah’kan dahulu mereka ini. Mungkin dengan hembusan islah da’ie-da’ie ISMA boleh memberikan nafas baru untuk kedua kumpulan yang saya lihat ‘barbarik’ ini menjadi lebih baik.

    Tapi yang menyedihkan, saya melihat satu fenomena yang tidak sihat oleh ISMA yang seolah-olah mengharapkan orang lain untuk merealisasikan agendanya (pandangan sebagai orang luar). Mengapa perlu menunggu PAS? Apakah kuasa ISMA hanya sampai setakat bersuara dan kemudian menyuruh orang lain untuk melakukannya. Bertanggungjawab dengan idea sendiri. Maknanya, ‘take action in your own hand’. Saya lihat ramai ahli ISMA menggunakan istilah ‘aktivist’, sesuaikanlah ia dengan kerja aktivisme. HIMPUN was a good start.

    Tidak pernah kita baca, dalam sirah, Abdul Rahman Auf menyuruh bilal untuk mejadi kaya seperti beliau, dan juga sebaliknya tidak pula Bilal bin Rabah menyuruh Abdul Rahman Auf untuk merasakan keperitan seorang hamba yang terseksa sepertinya, masing-masing ada peranan dalam sejarah islam, kerjanya berbeza tapi matlamatnya satu.

    Jangan jadikan taadud jemaah sebagai fitnah. Justifikasi kewujudan ISMA bukan dengan menyalahkan atau mengecil-ngecilkan perjuangan jemaah lain (terutamanya PAS) tapi dengan menjadi juara di jalannya sendiri, jalan yang jemaah lain tidak lagi kecimpung. Menjadi pelengkap kepada perjuangan ISLAM yang lebih Universal.

    Boleh sebagai contoh anggap PAS sebagai BIRO politik dan ISMA sebagai BIRO/Lajnah NGO atau Melayu (atau apa-apa yang sesuai) dalam satu jemaah besar iaitu Jemaah Islam Malaysia (bukan JIM ya, jangan salah faham pula). JIM/IKRAM juga ada jalan sendiri mereka juga mewakili BIRO/Lajnah lain. Kata kuncinya adalah simbiotik, ‘mutual gain’, dan ‘win-win’.

    Baiklah, masalah sudah dibentang di dalam artikel di atas, sekarang kita bincang tindakan pula. Mungkin buat boleh forum juga, buat debat? Kita mahukan ‘result’.

  5. AssalamualaikumWW.

    Kedudukan Islam di Malaysia kini amat lemah terhasil dari perpecahan yang terburuk dalam sejarah. Saya lihat semua yang terlibat dalam politik menjerumuskan Islam ke satu jalan yang salah, mengutamakan politk dari kepentingan Islam. Lahirlah ungkapan jual agama dan jual bangsa demi kemenangan.

    Kita tidak boleh terlepas dari pengaruh politik. Tetapi adalah salah jika kita mengangkat politik melebihi Islam. Keadaan Islam terkena fitnah besar sebagaimana penulis hadirkan berpunca dari wujudnya manusia bernama Anwar Ibrahim, bekas pejuang Islam yang kini telah dibeli oleh NED untuk meliberalkan Islam di Malaysia.

    Sebelum Anwar menjadi pemimpin PR, DAP tak berkutik, PAS unggul dengan perjuangannya dan semakin mendapat tempat dihati kaum Muslimin, SUHAKAM, SUARAM, Majlis Peguam, Sister In Islam dan sebagainya tidak ada suara. Anwar sendiri menjadi fokus sebagai ikon menentang pemerintah yang dikatakan “korup”, namun sebagaimana diketahui ramai Anwar sendiri mengamalkan nepotisma dan korup semasa menjadi TPM dan Menteri kewangan. Niatnya untuk membersihkan kerajaan dari korupsi hanyalah rekayasa dan retorik semata.

    Adakah kaum Cina berpecah? Dulu memang mereka berpecah tetapi kini seperti ada suara ghaib membuatkan mereka memberikan sokongan padu kepada DAP. Apa sebabnya? Mereka nampak peluang cerah mengambil alih pemerintahan walaupun sebagai kumpulan sokongan sebagaimana yang dipraktikkan di Selangor. Kaum Cina memang mengetahui semangat cauvinis DAP dalam hal “kristianisasi” dan kecenderungan perjuangan ala PAP. DAP tidak pernah berubah, namun mereka semakin menjadi dominan dalam PR. Apa kesudahannya>

    Untungkah Islam? Siapa yang bertanggungjawab merubah perjuangan PAS? Bukankah manusia yang bernama Anwar Bin Ibrahim?

    Adakah PAS tidak tahu Anwar menjadi rakan NED dan Asia Foundation yang mendanai kumpulan Islam Liberal seluruh dunia?

    Apa matlamat akhir Anwar Ibrahim selain dari memporak purandakan Muslimin Muslimat di negara ini? Setelah gagal menguasai UMNO melalui gagasan IRC/JIM, kini menguasai PAS pula sehingga munculnya kumpulam erdogan dan “parasit” dalam PAS. Umum tahu PAS sedang diubahsuai menjadi sekular (Lim Kit Siang pernah menyuarakannya) atas satu tujuan, mansuhkan pengaruh ulama PAS secara perlahan, pecahkan kuasa ulama dan akhirnya serapkan PAS ke dalam kesatuan baru dibawah Anwar. Sebagaimana dilakukan kepada Parti Sosialis Rakyat Malaysia.

    Kini perkataan “silent majoriti” dalam PKR mula kedengaran sebagai satu gerak saraf memanstikan PAS terus bersama PR. Ini adalah alat untuk meredakan tekanan DAP (kononya). Ini adalah rahsia permainan Anwar dan sememangnya diketahui oleh pemimpin PAS di kalangan “parasit” yang mana erdogan ini hanya berkiblat kepada Anwar bukannya Nik Aziz ataupun Haji Hadi. Sebab itu PAS masih kukuh di belakang Anwar walaupun tahu DAP semakin dominan.

    Grand design Anwar ialah melupuskan PAS melalui pengambil alihan kuasa oleh “parasit” tajaan Anwar dan semua ahli PAS akan diserap. Boleh nampak?

    Apa yang paling ditakuti ialah, Anwar sedang usahakan gagasan yang lebih besar iaitu menghalalkan LBGT, majukan Islam Liberal dan Plural, memansuhkan monarki dan sistem beraja. Semua ini atas asakan dari pertubuhan Yahudi antarabangsa yang telah Anwar anggotai atau mendapat dana besar. Perancangan NWO yang terkenal itu menjadi pokok pangkal apa yang berlaku hari ini.

    Ke mana hala tuju perjuangan Islam hari ini? Penyingkiran Dr Hasan dari politik PAS menampakkan sedikit kecerahan dan akan memimpin Muslim Malaysia yang semakin educated melihat “big picture” masa depan Islam.

    UMNO tidak seislamik PAS. Itu kita tahu. Diantara dua gergasi ini, siapakah yang lebih menyebabkan kehancuran Islam? Keadaan semakin kronik…. inilah peranan ISMA. Sdr Amin boleh memandu ISMA mendominasi gerakan pelajar di pelbagai Universiti negara sebagai laluan mempromosi Islam yang bersih dan melahirkan pejuang muda yang berkeupayaan menangkis daayah Yahudi dan proksinya mengubah rupa dan wajah Islam.

    ISMA harus berani mengambil peluang semasa Islam sedang dipermainkan oleh musuh secara rahsia. Perkukuhkan perjuangan. Jangan biar politik menjadi tunggak dan memperbodoh kaum Muslimin.

    Wassalam.

  6. Menarik sekali ulasan sdr abatasa, satu komen yang sangat berfakta yang menggambarkan kefahaman yang tepat akan permasaalahan yang melanda umat sekarang! Terima kasih

  7. dap bertanding di kawasan MCA . PAS bertanding dikawasan majoriti melayu yang biasa ditandingi oleh UMNO atau PBS . Andai orang Melayu boleh berubah kepada PAS nuscaya PAS boleh dominan dalam PR . Jika PR berjaya ke Putra Jaya NGO islam boleh memainkan peranan yang lebih signifikan untuk memakmurkan dakwah dan islah masyarakat . Berbanding dibawah BN banyak kekangan untuk NGO islam untuk memartabatkan Islam seperti di dekad 50an hingga 80an . Mulai era 90an dengan menangnya Pas di kelantan dan pasca 2008 kegiatan NGO mulai bercambah seperti cendewan selepas hujan . Masjid – masjid mulai hidup di negeri selangor , perak sebelum februari 2009 , penang , kedah dan kelantan . Jika dahulu di masjid – masjid para ustaz dan guru takmir terpaksa bertapis-tapis menyampaikan dakwah mereka . kini para ustaz mampu bercakap dalam skop yang lebih luas tentang Islam dan tidak hanya terikat pada skop kekeluargaan dan keremajaan seperti era kegemilangan ABIM di dekad 80an . Jadi bagi NGO Islam ambillah kesempatan di era keterbukaan ini untuk menonjolkan kesyumulan dakwah islamiah kepada orang islam dan wujudkan budaya perdebatan ilmiah dengan pihak yang inginkan kebebasan agama agar terserlah kebenaran Islam . yang penting mesti dilahirkan ramai ilmuan berwibawa seperti Dr Zakir Naik , atau almarhum Ahmad Deedat yang boleh berhujjah dengan golongan kristian secara terbuka . diera milenium baru ini orang melayu tak perlukan stail pemuda tahan lasak seperti di dekat 50an hingga 80an . di era ini kita memerlukan pemikir dan penghujjah yang boleh menarik orang islam dan bukan islam untuk menerima kesyumulan dan kesejegatan islam seperti yang berlaku di tunisia , mesir dan libya .

  8. berapa ramaikah PAS dah berjaya Islamkan pemimpin DAP? Tak perlu beremosi, kalimah Allah sudah tergadai kerana PAS lebih suka membisu, kini kerja memurtadkan remaja Islam di Selangor, Penang dan Perak sedang bergerak pesat, apa yang PAS sudah lakukan ialah perkara sebaliknya iaitu memecat pejuangnya sendiri. Kini memujuk NGO melakukan tugas yang sepatutnya PAS lakukan selama berkuasa di Kelantan dan Kedah. Jawatan exco sendiri gagal dipertahankan, sukar untuk kita yakini PAS mampu melakukannya.

    • saudaraku kamaludin ,

      kalau tuan telah hidup di tahun 90 an tentunya tuan telah dengar kes aishah bukhari yang dimurtadkan oleh paderi kristian sedangkan dia adalah anak watan johor yang ada sijil darjah khas mengaji sifat 20 aliran asyairah , khatam kitab matla` albadrain bapanya imam . tahun 2000an ada lina joy telah mewarnai dunia melayu dengan perisytiharannya untuk menukar agama di mahkamah persekutuan . jika nak dibuat contoh banyak lagi kes yang kita dengar sebelum PR menguasai 5-1 negeri . . dalam quran allah berfirman yang maksudnya sesungguhnya engkau tidak memberi hidayah kepada orang yang engkau cintai tetapi api Allah yang memberi hidayah petunjuk kepada orang yang dikehendakinya . dalam ayat yang lain Allah berfirman ; merakam kata nabi-nabi aku hanyalah seorang pemberi peringatan yang nyata. dalam quran juga ada sebut ; ” dan berkata orang nasrani Isa itu anak Allah dan berkata orang yahudi uzair anak allah” terdapat banyak ayat yang Allah merakam orang yahudi dan nasrani menyebut tuhan mereka adalah Allah . cuma apa yang membezakan adalah orang islam mentauhidkan Allah sementara yang lain menyekutukan dengan makhluknya

  9. Sdr ahmadalbab,

    Sdr perlulah melihat secara keseluruhan akan kesan pemerintahan PR di Selangor sebab isu ustaz dan guru takmir yang dikatakan mampu bercakap dalam skop yang luas tentang Islam di masjid-masjid itu perlu dilihat pula perkara-perkara negatif yang timbul seperti berkembangnya rumah urut yang melindungi pelacuran, bebasnya jualan arak, maraknya perjudian dan lain2. Kenytaan Dr Hasan Ali sendiri sebagai Exco yang menjaga Enakmen Agama Islam yang mau menguatkuasakan enakmen yang ada telah dihalang oleh Exco2 DAP. Jelas apabila dikatakan bahawa perlaksanaan undang2 itu hanya untuk orang Islam sahaja DIBANGKANG OLEH DAP KERANA ATAS DASAR HUMAN RIGHTS…IAITU HAK INDIVIDU UNTUK BEBAS MELAKUKAN AKTIVITI MAKSIAT.
    Apa maknanya disatu pihak lebih terbuka melakukan dakwah tapi dipihak yang lain bebas melakukan maksiat….mana amar makruf nahi mungkarnya? Yang paling menyedihkan Dr Hasan Ali seperti menjadi orang yang bersalah kerana nak melaksanakan Islam di Selangor sedangkan pemimpin2 PAS mendiamkan diri dan bersekongkol dengan puak2 kuffar ini untuk mengiyakan agenda mereka semuanya gara2 UNTUK MENONJOLKAN IMEJ PAS YANG MODERATE…..
    Sekali lagi saya nyatakan…SAYA SUDAH HILANG KEPERCAYAAN PADA PAS!!

    • ok…orang lama dah hilang kepercayaan pada PAS. .untunglah UMNO..ada gak orang yang akan undi dia…satu undi untuk UMNO..mai orang2 UMNO..cepat jaga ini undi….hilang undi ini.. rugi ma… nti dia buat parti baru..PARTI ISMA SEMALAYSIA (PIS)..payah ohhhh…bertanding kat selangor..lagi susah BN nak dapatkan semula Selangor.. ahlinya seluruh malaysia..TAHNIAH DAN SYABAS

      • Sdr Ismail Petra,

        Dengan perangai Pas seperti sekarang dan mempunyai pemikiran2 seperti saudara…saya yakin untuk sementara waktu ni Islam akan lebih selamat jika UMNO terus memerintah jika dibandingkan dengan PR yang sarat dengan Islam Liberal dan Pluralnya…..maaf ya…ramai yang fikir macamni….hehe

      • pemikiran seperti saya? owhh salahkan saya pula..ok..memang prinsip ISMA suka menyalahkan orang lain..sejarah ISMA pun macam 2..ISMA sahaja yang sempurna dan pandang serong pada jemaah2 lain..ABIM, JIM, HALUAN, PAS dan sebagainya la… kenapa kata sementara bukan 50 tahun ke UMNO pimpin negara ni.. selamatkan ISLAM acuan UMNO ni? Islam liberal? bukan kah UMNO yang memulakannya sejarah ISLAM liberal di malaysia? 50 tahun dah dicorakkannya? baru sedar ke? atau buat2 tak sedar? pendidikan, ekonomi dan sosial semua tersirat agenda Islam Liberal? opssss lupa pulak..ISMA..AKU JE YANG BETUL YANG LAIN SALAH…HEHE..

      • Sdr Ismail,

        Bila saudara tembak kata saya orang Isma nampaknya saudara dah salah sasaran ni, saya bukan ahli Isma…biasala orang2 Pas ni…kalau dikritik maka cepat aje nak marah…tapi cuba tengok cara orang Pas tibai musuh2 politiknya….semua orang dah jadi macam syaitan dan Pas seperti malaikat…betul semua…
        Saudara ni marah sangat pada Isma agaknya sebab Isma berani menyatakan yang benar itu benar dan yang salah itu salah…walaupun yang salah itu datang dari Pas yang tak boleh dikritik langsung…agaknya sebab namanya Islam maka dia merasakan Islam itu milik dia….itu yang nak kena perbetulkan tu…bak kata Dr Hasan Ali baru2 ni…Pas ni bukan Agama….kalau orang Pas ada yang merasakan Pas itu agama maka ini dah menyangkut masalah penyelewengan aqidah ni…berat punya kes…kan gitu…maaf lah..saya agak kasar sikit…tapi adakalanya kebenaran itu kena dinyatakan walaupun ianya pahit!!

  10. saudaraku orang lama , jika melihat isu arak , judi , pelacuran jangan hanya apa yang ada di negeri pakatan rakyat sahaja . cubalah lihat dengan lebih dekat apa yang berlaku di negeri BN@umno apakah ia bersih dari gejala tersebut . cuba lihat pula aktiviti dakwah dan takmir di masjid dibawah pemerintahan umno dan bandingkan dengan semarak dan makmurnya program agama di negeri bawah pakatan . lihat juga bagaimana kerajaan negeri menyambut malam tahun baru dan pengisian yang dibuat oleh pemerintah PR di shah alam . akhir kata bukalah minda dari selaput tebal kesukuan dan kemelayuan yang melekat di kornea mata kita dan kita akan dapat membuat perbandingan dan penilaian yang tepat untuk memilih kerajaan yang lebih baik dalam pru 13 nanti .

    • Ahmad Albab

      Saya ingin bertanya anda sejauh mana anda tahu mengenai Islam Liberal, perkaitannya dengan NED dan Anwar Ubrahim yang kini sedang memandu PAS moden? Anwar merupakan tokoh utama Islam Liberal Malaysia selain Chandra Muzaffar. Harap buat kajian terperinci sebelum menjawab.

      Kemana hala tuju Anwar dan kemana pula hala tuju PAS? Kami tidak kira siapa yang memerintah asalkan orang Islam ahli sunnah wal jamaah bukannya orang berfahaman Liberal seperti Anwar Ibrahim. PAS juga sedang dileberalkan oleh orang Anwar, peranan ulama telah diminimumkan dan hanya layak menjadi juru cakap sahaja.

      PAS tiada sebarang calun yang layak menjawat PM kecuali Dr Hasan Ali (telah pun dipecat) dan terpaksa mengangkat Lim anak beranak nanti sebagai TPM dan jadi PM bila Anwar mati atau bersara. Kementeruan apa yang layak disandang oleh Ahmad Sabu? Jangan anggap kami tidak tahu apa yang berlaku dalam PAS.

      Siapa yang berselaput sebenarnya? Soal Aishah telah diceritakan panjang lebar oleh YB zulkulim, tak perlu anda jadikan hujah. Zulkulim sendiri diantara yang berusaha selamatkan Aishah, tiada seorang pun ulama PAs membantu.. Jadi apa peranan Ulama PAS selain dari memberi ruang kepada Lina Joy menukar agama, membuat fatwa memenangkan kristian dan menghalang tugas JAIS?

      Jangan berangan Islam kembali syumul semasa Anwar jadi PM, Islam Liberal akan mengambil tempat dan ulama ahli sunah akan ketepi. Janganlah berilusi. DAP adalah agen misionari kristian untuk memurtadkan Melayu sama ada anda sedar atau tidak. Ketaksuban anda kepada PAS sama seperti saya satu masa dahulu sehinggalah Allah membuang selaput pada mata saya untuk melihat kebenaran.

    • Baru tuan sedar susahnya hendak bersihkan Selangor tidak semudah janji sebelum PR12 yang lalu. Konon nak selamatkan Selangor yang dikotori UMNO sebaliknya kini keadaan bertambah-tambah kotor. Air lior bukan kena keluar modal kata loyar buruklah. Manusia memang mudah berjanji… tetapi… (munafik tak?) Alih-alih tuding jari ke arah lain.

      Exco agama sekarang di isi oleh PKR yang pernah melutut pada gereja mohon maaf. Mampukah dia manjaga agama dari dipermainkan oleh DAP… Kata Ust Hasan, mampukah TSKI jadi iman jumaat dan baca doa? hahaha… tuan masih bermimpi rupanya.

  11. Ahmad Albab

    Saya ingin bertanya anda sejauh mana anda tahu mengenai Islam Liberal, perkaitannya dengan NED dan Anwar Ibrahim yang kini sedang memandu PAS moden? Anwar merupakan tokoh utama Islam Liberal Malaysia selain Chandra Muzaffar. Harap buat kajian terperinci sebelum menjawab.

    Kemana hala tuju Anwar dan kemana pula hala tuju PAS? Kami tidak kira siapa yang memerintah asalkan orang Islam ahli sunnah wal jamaah bukannya orang berfahaman Liberal seperti Anwar Ibrahim. PAS juga sedang dileberalkan oleh orang Anwar, peranan ulama telah diminimumkan dan hanya layak menjadi juru cakap sahaja.

    PAS tiada sebarang calun yang layak menjawat PM kecuali Dr Hasan Ali (telah pun dipecat) dan terpaksa mengangkat Lim anak beranak nanti sebagai TPM dan jadi PM bila Anwar mati atau bersara. Kementeruan apa yang layak disandang oleh Ahmad Sabu? Jangan anggap kami tidak tahu apa yang berlaku dalam PAS.

    Siapa yang berselaput sebenarnya? Soal Aishah telah diceritakan panjang lebar oleh YB zulkulim, tak perlu anda jadikan hujah. Zulkulim sendiri diantara yang berusaha selamatkan Aishah, tiada seorang pun ulama PAs membantu.. Jadi apa peranan Ulama PAS selain dari memberi ruang kepada Lina Joy menukar agama, membuat fatwa memenangkan kristian dan menghalang tugas JAIS?

    Jangan berangan Islam kembali syumul semasa Anwar jadi PM, Islam Liberal akan mengambil tempat dan ulama ahli sunah akan ketepi. Janganlah berilusi. DAP adalah agen misionari kristian untuk memurtadkan Melayu sama ada anda sedar atau tidak. Ketaksuban anda kepada PAS sama seperti saya satu masa dahulu sehinggalah Allah membuang selaput pada mata saya untuk melihat kebenaran.

    • saudaraku kamaludin ,
      saya ingin bertanya adakah selama ini umat islam dapat mempraktikkan apa yang disuruh tuhan secara total . jawapannya anda sendiri maklum . samada seseorang itu perlu bersekongkol dengan badan yahudi atau kristian itu adalah soal yang subjektif . kesemua pemimpin dunia islam kini pun naik dengan sokongan dari US secara terang atau terlindung . ikhwan menang di mesir pun adalah termasuk dalam agenda percaturan mereka . kalau kita mengundur ke belakang ketika negara kita merdeka pun british memilih individu yang boleh menurut telunjuk mereka yang boleh diremote control dari jauh . usahlah mengata anwar sebagai agen yahudi , US . persoalannya sejauh mana kebijaksanaan pemimpin itu untuk berdiplomasi dengan kuasa besar dunia dan dalam masa yang sama menjaga hak dan kepentingan rakyat di dalam negara . jika andaikan pemimpin negara tidak ada hubungan dengan mana-mana badan pembuat dasar di US bagaimana tun mahathir boleh membayar sehingga jutaan USD melalui jack abramoff untuk dapat bertemu dengan presiden US . jika tunku abd rahman tidak tunduk dengan syarat yang diletakkan oleh british dan us manakan mungkin beliau dapat memerdekakan tanah melayu . satu – satunya pemimpin yang kelihatan benar-benar melindungi dan menjaga kepentingan orang melayu dengan penubuhan felda dll cuba lihat apa kesudahan hayatnya ( tiba – tiba menghidap penyakit misteri )
      ala kulli hal setiap individu yang bergelar pemimpin mahu tak mahu terpaksa mendapat restu dari barat untuk mendapatkan kuasa . tak kiralah di belah PR ATAU BN . Lihatlah bagaimana Erdogan dengan kebijaksanaannya mampu bertahan dan dapat menghidupkan semula roh kehidupan beragama di negara turki dan melindungi rakyatnya yang ingin mengamalkan islam , dalam masa yang sama ia berdiplomasi secara bijak dengan kuasa besar dunia untuk menjaga kedaulatan dan kepentingan negara dan rakyatnya .
      akhir kata bagi saya UMNO telah diberi peluang selama 54 tahun untuk menerajui pemerintahan negara . tidak salah kiranya kita memilih pemimpin melayu muslim dari luar UMNO untuk mengemudi negara . sebagai seorang icon pemimpin belia islam di era 70an dan hubungan baik beliau dengan ulama haraki di seluruh dunia arab tentunya beliau memiliki pandangan yang mantap untuk memimpin negara berpandukan pengalaman beliau sebagai pemimpin belia islam @timbalan perdana menteri dan bekas timbalan presiden UMNO yang menerajui negara di akhir dekad 80an hingga pertengahan 90an

      • Sdr ahmad albab,

        Nampaknya pemikiran saudara sangat merbahaya…sanggup menjadi hamba barat….nak naik jd pemimpin dengan dah sedia memimpin ada beza….Anwar nak naik…minta tolong barat…tergadai negara…kalau dah sedia jd pemimpin negara kalau berinteraksi dgn barat itu bukan minta izin namanya…itu berdiplomasi….nampaknya cara saudara berfikir ada jiwa hamba…pada kafir barat pulak tu…bahaya sungguh ….tak sangka cara fikir orang PR macam ni….nabi tak ajar macam ni…agaknya dah kena ideologi liberal ni….

      • baik pemimpin umno atau pr nak jadi pemimpin kena ada endorse dari barat . sila lihat pm najib boleh ke dia buat dasar yang bertentangan dengan abang long dari barat . apa akan jadi kalu dia lawan barat ….. jawapannya anda pun tahu . sebab tulah pemimpin yang nak naik kena bersih dari keburukan agar mereka tak boleh dieksploitasi barat dan ejen mereka . sila ingat balik kenapa stesen tanjung pagar boleh terlepas dari KTM . BANYAK lagi boleh diugut oleh ejen barat untuk mendapat apa yang diidamkan jika pemimpin ada kelemahan .
        cuba juga lihat kenapa dr mahathir jatuh dari kedudukannya sebagai pm . mungkin tangisan beliau di perhimpunan agung umno 2002 menunjukan kehibaan beliau . tapi pada saya yang menyebabkan dia jatuh kerana nak perkenal dinar emas sebagai medium perdangan antarabangsa . ini sama seperti kes saddam husin tak nak guna dollar dalam urusniaga petrol .

      • tunjukkan pada kami apa yang nabi ajar seperti dalam UMNO dan BN..NEGARA ISLAM? ISU HUDUD? ISU ISLAM LIBERAL SEJAK 50 TAHUN MEMERINTAH? ATAUPUN SAUDARA HANYA MENGGUNAKAN NAMA RASULULLAH UNTUK KEPENTINGAN ATAU MENGHALALKAN PERCAKAPAN SAUDARA..LEBIH BAHAYA..MACAM PANDAI SAHAJA CAKAP DAN TUDUHAN TERKENA IDEOLOGI LIBERAL..TUDUHAN MACAM DIA SAHAJA YANG BETUL…SEMUA ORANG DITUDUHKAN ISLAM LIBERAL ATAU PUN SAUDARA TAK FAHAM LIBERALNYA ISLAM? CAKAP SAHAJA PANDAI..HUJAH KOSONG…BAGAIMANA BERPOLITIK DALAM ISLAM?…TUNJUKKAN KAMI SAUDARA ORANG LAMA? DIMANA PENDEKATAN RASULULLAH DALAM UMNO DAN BN? AMBILLAH ISLAM ITU SECARA KESELURUHAN BUKAN SUKU-SUKU…SEKULARISME MENYERAP MASUK DALAM POLITIK.. ITULAH KESAN 50 TAHUN PEMERINTAHAN BN..SYABAS DAN TAHNIAH!

      • Nak tanya tuan ahmadalbab, Tun Mahathir dulu tolong umat Islam Bosnia dengan senjata dan akhirnya mereka bebas dari cengkaman Serb minta izin Amerika juga ke?
        Sdr ni faham ke selok belok pemerintahan atau main andaian semata! Saya saran sdr baca buku Confession of an Economiic hitman by John Perkins..paling kurang bole dapat gambaran how the system works!!

        Buat sdr Ismail Petra pulak…hehe sdr ni lurus bendul la…satu dunia tau dgn siapa DSAI main serta pengakuan2 dalam ucapannya jelas bahawa beliau membawa fikrah Islam Liberal dan Plural…cuba perhatikan bila dia ke Indonesia dengan siapa dia jumpa…siapa kawan2 rapatnya….
        Dan inilah orangnya yang sdr agung2kan utk jadi ketua sdr. Jujur saya katakan bab moral yg dihadapinya saya x ambil pusing sangat krn itu isu peribadi antara dia dengan Allah…walaupun Islam amat mementingkan akhlak pemimpin…tapi hubungan dia dengan golongan Neo-Cons (yahudi totok) amatlah meragukan akan siapa yang gunakan siapa…..Apa yang dia buat itu ada kena mengena dengan ajaran Rasulullah SAW ke wahai sdr Ismail Petra…..Sdr jangan lupa ya…sdr penyokong Parti Islam…tapi berketuakan orang yang seperti itu…macamana ya?

      • tak habis-habis pasal anwar…najib? owhhhh iyalah umno kan? so tak perlulah nak cita da..sayang sgt pada UMNO tu..confirm kan saudara sokong najib..bersetuju undi UMNO islam selamat…..ucapan-ucapan beliau pun ibarat ISLAM LIBERAL.saudara tak perasan? pak lah pulah bawah islam hadhari? mahathir lagi la..tu semua pimpinan UMNO..itu lagi tak perasan.. anwar juga yang disedari..ish2..tutup mata kanan..mata buta sebelah yang nampak coz utusan highlight..saudara selidik satu persatu….satu malaysia kan? lagi lah slogan yahudi..saudara pilih la sendiri..yang ni pun semua orang tahu..satu dunia tahu termasuk israel.. buatlah keputusan sendiri..wassalam..

      • ada juga orang yang bagi hujah tanpa fakta. mereka hanya lihat pada yang tersurat..yang tersirat mereka tidak mengetahui sebab pemikiran diorg tidak seperti mereka yang berstrategi.. tengoklah dan bacalah..dlm google/yahoo sekarang penuh dengan bahan bacaan..amerika dan yahudi..agenda israel raya…kejatuhan khalifah..perang dunia pertama dan kedua..semuanya penuh dengan agenda yahudi…sekularisme dan nasionalisme (semangat bangsa) dalam pemerintahan diseluruh dunia pun disusun dengan rapi oleh puak2 yahudi..perang dan kebebasan bosnia, afghanistan..iraq dan perang-perang lain semua diatur..semua dibentuk dan disusun dengan baik ibarat bidak2 di papan catur… perlaksanaan haq tanpa perancangan akan dikalahkan dengan perancangan yang batil bersistematik…siapa yang bijak dialah yang dapat kuasai…itulah politik..alhamdulillah..ikhwan berjaya memerintah Mesir manakala puak erdogan berjaya mengambil alih kepimpinan sekularisme turki..namun ade puak pulak yang meraguinya.. siapa kah itu? wassalam..

      • saudaraku orang lama yang dihormati ,

        syukurlah tuan telah membaca buku Confession of an Economiic hitman by John Perkins . nampaknya tuan pun tahu negara dunia ketiga kesemuanya di ugut dan oleh barat melalui ejen mereka yang antaranya mr john perkins tu . tentunya tuan pun tahu setiap negara yang nak merdeka disyaratkan mengikat perjanjian dengan IMF DAN BANK DUNIA untuk dikawal kewangan dan sistem perbankan mereka . nak tahu baca juga agreement setiap negara yang mengikat perjanjian dengan IMF . juga lihat kepada perjanjian WTO antara negara dunia ketiga dengan negara maju . siapakah yang untung dalam perjanjian tersebut . jika pemimpin itu ada kelemahan mudah sahaja ia diugut untuk tunduk kepada perjanjian yang berat sebelah memberi keuntungan kepada negara maju .
        nak bagi contoh banyak lagi antaranya di tahun 80an presiden atas nasihat dari yahudi memperkenalkan dasar penswastaan di US dan memaksakannya keseluruh dunia . kesannya di malaysia dr Mahathir pun mula memperkenalkan dasar penswastaan agensi-agensi kerajaan yang menguntungkan seperti LLN , MAS , KTM , JKR ( yang dibawahnya ada jabatan bekalan air ) . agensi – agensii ini apabila diswastakan dan dijadikan syarikat public listed sahamnya boleh dibeli oleh syarikat – syarikat asing yang lebih besar dan kaya seperti penjualan saham telekom kepada temasik holding . so inilah yang dimaksudkan oleh JOHN perkin dalam bukunya diatas memaksakan sesuatu dasar ekonomi dan kewangan yang mana ia menguntungkan negara barat . yang terkini pula aset johor corp yang sangat menguntungkan iaitu kfc nak dijual pula kepada satu syarikat yang dimiliki oleh citi group atas nama rasionalisasi . jadi fikir-fikirkan wahai tuan orang lama .
        . .

  12. suara NGO memang mudah nak cakap apa yang dia mahu……cuba berada pada kedudukan PAS sebagai ahli politik malaysia ini….ISMA bertandinglah sebagai ahli politik…leh gantikan UMNO dan PAS..jadikan Hassan Ali bertanding sebagai wakil ISMA dalam PRU-13…termasuk pimpinan ISMA…kerana ISMA sahaja yang boleh percaya dan wakil jemaah ISLAM di malaysia…politik sekarang sangat kotor..dengan kemasukan parti politik baru seperti ISMA yang menjadi kuasa ketiga..BAGUS…politik dah menjadi bersih..x perlu nak bersekongkol dengan puak2 dap dan cina..bekerjasamalah dengan UMNO..dan cadangkan UMNO buang sahaja MCA dan MIC..buat parti gabunagn baru..JEMAAH MELAYU….ambil alih selangor dan penang..TAHNIAH DAN SYABAS

    • semua wajib kerjasama atas kepentingan islam tak kira Pas, Umno, PKR mahupun NGO. Jangan biarkan puak kafir dan liberal ambik peluang.
      Berhentilah2 utk cari kesalahan dan kelemahan masing2 (memang semua ada kelemahan). Sekrg bincang apa yg patut kita buat demi Islam tercinta di negara kita. Desak pimpinan masing2 utk semuka dan berunding. Cari titik pertemuan bukan perbalahan dan salah menyalah. Tanggal sekejap jersi masing2, pakai jersi muslim shj buat seketika
      Situasi macam ini pun, kita sama muslim masih duk salah menyalah. Padahal puak kafir terus laksanakan agendanya.
      Ayuh kita jadi pendesak dlm parti atau pertubuhan masing2 demi Islam

  13. One Israel = one malaysia…. rujukan http://en.wikipedia.org/wiki/One_Israel

    One Israel was formed by Labor leader Ehud Barak in the run-up to the 1999 elections with the aim of making Labor appear more centrist and to reduce its secularist and elitist reputation amongst Mizrahi voters (Gesher was led by prominent Mizrahi politician and former Likud MK David Levy whilst Meimad is a religious party) modelled on Tony Blair’s transformation of the British Labour Party into New Labour.[1] The coalition agreement gave Gesher the number three spot on the list (behind Barak and Shimon Peres), two other safe positions and a promise that Levy would get a ministerial position. Meimad were promised one safe spot on the list and a ministerial position for a member who did not make it into the Knesset.
    In the run-up to the election, surveys predicted the party would win 33 seats. However, although One Israel did emerge as the largest faction in the Knesset, its 26 seats was the lowest ever by a winning party (Labor’s 34 in the 1996 elections whilst running alone had been the previous low). Of the 26 seats, Labor took 22, Gesher 3 and Meimad one. As per the pre-election agreement, Levy was appointed Deputy Prime Minister and Minister of Foreign Affairs and Meimad’s Michael Melchior was made Minister of Social and Diaspora Affairs.
    Barak, who had beaten Binyamin Netanyahu in the election for Prime Minister, had to form an unstable coalition government with six other parties: Shas, Meretz, Yisrael BaAliyah, the Centre Party, the National Religious Party and United Torah Judaism.
    Barak’s participation in the Camp David Summit with Yasser Arafat in summer 2000 led to Gesher pulling out of the alliance on 7 March 2001. On 7 May the alliance was joined by the single member New Way faction, but on 15 May 2001 it ceased to exist, as the parliamentary group was renamed Labor-Meimad.
    After the party’s collapse, Barak was investigated following allegations that the One Israel had broken the party funding law by allowing money from abroad to be directed into campaign funds through non-profit groups in order to get around spending limits. State Comptroller Eliezer Goldberg had already fined the party 13 million shekels for breaking fund-raising laws.[2] It later became known as the “Barak Organisation Affair”.

    p/s: SATU DUNIA TAHU PASAL SATU ISRAEL…SAUDARA ORANG LAMA TAHU DA… perkara yang utusan dan surat khabar malaysia tak bagi tahu pun..yang ini rujukan dunia…luaskan lah bacaan..

  14. Sdr Ismail Petra,

    Kekadang baca hujah2 sdr ni kelakar jugak…. satu Malaysia vs satu Israel, agaknya dalam minda sdr Malaysia ni dah terpengaruh/dibeli oleh Israel la…gitu?
    Ok…kalau nak pakai standard hujah sdr…..Israel juga ada menggunakan slogan ISRAEL FOR ALL…untuk menarik pelancong datang kenegaranya. Pas juga ada menggunakan slogan PAS FOR ALL untuk menarik bukan Islam/Melayu menyokong PAS.
    Saya nak tanya sdr…..PAS PUN DAH TERPENGARUH DENGAN ISRAEL KE…agaknya sebab itulah PAS boleh berketuakan DSAI yang didokong oleh Neo-Cons/Yahudi Totok yang menguasai Amerika sekarag….kesian!

  15. Sdr Ismail Petra yang budiman,

    Saya cut and paste laporan dari The Wall Street Journal untuk makluman sdr yang nampaknya anti Israel…tapi bersama2 dengan pendokong Israel….

    In the interview, Mr. Anwar also clarified his position on homosexual rights and Malaysia’s sodomy laws, and also the Muslim-majority nation’s relationship with Israel.

    “I support all efforts to protect the security of the state of Israel,” said Mr. Anwar, although he stopped short of saying he would open diplomatic ties with the Jewish state, a step which he said remains contingent on Israel respecting the aspirations of Palestinians. Malaysia has consistently refrained from establishing diplomatic relations with Israel, although limited commercial ties exist between private companies in the two countries.

    PAS FOR ALL.

  16. haha….kenapa tak ambil keseluruhan the wall state jurnal? paste..mudah sikit orang faham…lain kali ambik semua…keseluruhan cerita…sekadar ambil dan ceduk sebahagian…tinggal sebahagian hujah dibawah….nak kata israel dgn hubungan perdagangan…najib sekarang pun wujud..kalau tak..x de la sykt2 israel wujud kat malaysia ni…yang pun dasar malaysia sekarang…. tak de bezanya pun..

    owhh…israel for all hnya untuk promosi perlancongan israel? dlm sykt pun ade.. jemaah saudara pun ade kot…. bukan melibatkan dasar dan agenda politik negara… haha..sekadar petik dan paste..tak faham nak jadikan hujah..asalkan ada supaya tak la nampak bodohnya..Ia bukanlah agenda politik tetapi lebih kepada perkhidmatan perlancongan negara… one malaysia=one israel agenda untuk politik…kedua-duanya sama.. rupanya umno dah awal2 lagi menjalinkan hubungan dengan israel..perdagangan, politik semua la katakan hasil kerja BN 50 tahun.. patutlah lahir pemikiran seperti saudara..syabas dan tahniah!

  17. Sdr Ismail Petra yang budiman,

    Saya quote dibawah kenyataan saudara setelah saya dedahkan Israel for All ditiru Pas For All. Saudara yang memulakan attack One Israel dan One Malaysia:

    najib sekarang pun wujud..kalau tak..x de la sykt2 israel wujud kat malaysia ni…yang pun dasar malaysia sekarang…. tak de bezanya pun..

    Apa maksud sdr tak de bezanya pun?? Haha nampak dah berubah kata polisi PR dan BN dah x de beza thd Israel…..apehal? Ishish…

    Seteruk2 Najib tidaklah sampai menyokong usha menjaga keselamatan Israel seperti yang dinyatakan pemimpin kesayangan sdr tu…

    Ini satu pengkhianatan kepada Perjuangan Suci Rakyat Palestin….dan tercatat sdr antara penyokong puak2 ni!

    PAS FOR ALL

  18. betulkan ke BN dan UMNO tak jaga kepentingan dan keselamatan israel dan amerika? wow bagusnya UMNO ni…. ketawa diriku ini…hanya melihat pada yang tersurat..tersirat angguk sahaja kan? terima kasih sahabatku…

  19. Sdr Ismail Petra,

    Nak tanya…sdr sokong ke kenyataan pemimpin pujaan hati sdr tu tentang Israel? Kalau sdr kata itu fitnah…kita tunggu penafian beliau…kalau betul. adakah sdr sokong? Sila jawab wahai sdr ku!

  20. nak jawab…seperti jawapan saudara la…adakah saudara sokong dan bakal undi UMNO 2, tanda saudara sokong semua yang UMNO buat termasuk dasarnya? saudara sudah tentu ada jawapannya… sebaik2nya saudara tanya pada anwar sendiri..tentu dia ada jawapannya…

    • namun UMNO dan perintah selama 50 tahun..bergelumang dengan israel dan amerika..saudara sokong ke?

  21. Sdr semua, dari beberapa sudud dapat disimpulkan sdr semua orang berilmu. Sayangnya semua ilmu itu tidak digunakan untuk mencari kebenaran. Bukankah kita dituntut supaya utamakan Islam lebih dari segalanya?

    Mana lebih mudharat kepada Islam kita wajar jauhi. Bukankah mudah? Kenapa persoalan kecil diangkat sebagai hujah dan ketepikan semangat kedamaian? Bencikan UMNO? Anda ingat semua orang yang menentang Anwar itu sangat sayang kepada UMNO? Dangkal cara fikir anda.

    Jika biarkan pengaruh leberal menguasai diri dan mengangkat nafsu sebagai tuhan, anda tidak akan kemana-mana walaupun dada dipenuhi ilmu. Anda sangka anda beriman sebaliknya anda sedang dipermainkan. Gagal menilai yang benar dan palsu.

    Walaupun DAP bertekad untuk mengkristiankan semua rakyat Malaysia dan menjadikan agama kristian sebagai agama rasmi, Anwar pula menjadi pemimpin gerakan Liberal Islam di Malaysia, menyokong prularisma agama, anda masih lagi tidak dapat keluar dari jajahan mind control yang dipasang oleh Anwar.

    Anwar icon ABIM yang telah lari jauh dari paksi Islam yang pernah diperjuangkanya dahulu sehingga Ismail Mina, sahabat ABIMnya mengambil keputusan untuk meninggalkannya.

    Malang Umat Melayu yang semakin jumud pemikirannya walaupun ilmu penuh di dada, Sesuatu yang amat malang.

    • kita semua telah mengenal bagaimana UMNO dan BN memerintah malaysia selama 50 tahun….arak..judi..pusat maksiat.. sekularisme…islam liberal…isu hudud..negara Islam..undang-undang sekular.. rasuah……isu zakat..murtad dan sebagainya…apa kesannya sehingga sekarang? ada yang baik dan ada juga yang buruk… tetapi manakah yang lebih banyak..untuk kebaikan iSLAM atau kepentingan peribadi atau politik masing-masing? sehingga kini PAS sukar untuk membuang taik2 yang ditinggalkan UMNO dan BN sehinggalah jemaah seperti ISMA yang menyalahkan PAS atas perjuangan masa kini? mampukan ISMA mengubah sikap rakyat yang bergelumang dengan dosa dalam masa singkat? sepatutnya ISMA menggalakkan rakyat terus menyokong PAS agar PAS yang menjadi parti politik ISLAM terus dominan selain dari UMNO termasuklah dalam PKR dan DAP..nak mengharapkan ISMA menjadi parti politik ISLAM dan bertanding dalam PRU..tidak mungkin..tetapi ISMA terus memperlekehkan PAS dan menggalakkan terus menyokong UMNO walaupun MEREKA TAHU UMNO ADALAH PARTI NASIONALISME YANG MENYOKONG SEKULARISME SEJAK 50 TAHUN PEMERINTAHAN?

      saudara telah meninggalkan PAS disebabkan isu ANWAR DAN DAP? setelah itu, parti politilk ISLAM mana yang saudara masuk dan bakal mengundi? saudara tahu jawapannya..adakah jawapan UMNO walaupun saudara telah tahun bagaimana UMNO memerintah negara ini selama 50 tahun yang lalu? .sepatutnya saudaralah yang mempunyai pengetahuan ISLAM yang mendalam agar mengajak untuk terus menyokong PAS agar ia terus jadi dominan dalam PR.

      saudara merasakan meninggalkan PAS adalah yang terbaik? sebenarnya saudaralah tertipu dengan permainan politik masa kini dan merasakan ilmu saudara sudh lengkap? pernahkan saudara melihat UMNO mempertahankan dan melaksanakan keseluruhan ISLAM ketika menguasai majoriti kerusi? dengan penguasaan keseluruhan ini, pusat maksiat, arak dan sebagainya boleh ditutup tetapi apa yang UMNO buat? menambah lagi dan disaat genting ini pun UMNO terus menambah? adakah itu didikan dan pemerintahan ISLAM? saudara akan melihat manusia sanggup melakukan apa sahaja di saat kematianya makin dekat hatta sanggup untuk beribadat kepada ALLAH sepanjang masa ketika pintu taubat akan ditutup dan nyawa dihalkum..tetapi disaat kesenangan mereka melupai ALLAH.. pepatah ini boleh dirujuk antara UMNO dengan PAS? siapa yang konsisten..sejarah menunjukkkan dan saudara pilihlah yang mana terbaik…

      saudara melihat isu liberal yang dimainkan terhadap ANWAR? tetapi sedarkah saudara isu ISLAM LIBERAL telah meresap lebih awal lagi sebelum statement anwar dan telah dilaksanakan oleh UMNO dan BN? hasilkan kita melihat masyarakat masa kini..

      sebenarnya…saudara telah mempertaruhkan selama 50 tahun untuk UMNO dan BN membimbing rakyat ini dengan kesyumulan ISLAM..tetapi bukankah UMNO dan BN ini telah mengkhianatinya….. adakah saudara masih nak memberi sinar harapan kepada UMNO sedangkan disaat ini sampai ajal pun baru nak mempertahankan ISLAM..percayakah saudara untuk 50 tahun akan datang?

    • baik bn ke pr ke sama je … tapi aku yakin pr boleh menang berdasarkan trend arab spring dimana golongan islamist seperti ikhwan di mesir dan parti nahdah di tunisia . kedua parti tu telah diterima oleh pelobi – pelobi kuasa di US. kenapa pelobi yahudi boleh menerima golongan islamist adalah satu yang berlaku secara tak disedari . lihat kenyataan ulama ikhwan seperti yusuf qardhawi dan rashid ghanoushi yang kelihatan boleh bersikap toleransi dan liberal dengan agama lain seperti yahudi dan nasara . mereka juga boleh menerima konsep moden kenegaraan yang berteraskan demokrasi dan kesaksamaan serta menerima pakai sistem ekonomi dan perbankan yang telah diislamisasikan . kini kuasa barat mempunyai sekutu baru setelah hampir berdekad menggunakan golongan sekular yang menindas dan memereas rakyat
      .
      sebagai kesinambungan apa yang berlaku di timur tengah tak mustahil golongan islamis yang boleh bertoleransi dengan barat di Malaysia dan asia tenggara boleh memenangi pilihanraya dinegara masing-masing . kepada golongan sekular nasionalis buat masa ini boleh lah bersedia untuk menjadi pembangkang yang berwibawa dan memberikan laluan golongan esoterist baru yang akan menerajui teraju negara pada masa depan . tidak dapat disangkal antara golongan islamist di timur tengah mempunyai persamaan dan hubungan dengan anwar ibarahim . kini dasar dan halatuju US
      melihat peranan golongan islamis ini untuk menjaga kepentingan mereka unuk dasawarsa akandatang .

      pertukaran rejim ini mudah saja dilakukan oleh PIHAK EHM ( economic hitman ) sebagaimana mereka telah lakukan di Panama , Indonesia di zaman kejatuhan sukarno , Iran , Nicaragua , Uganda dan lain – lain . buat orang lama buku confession of economic hitman telah membuktikan peranan dan gerakan licik corporatokrasi yang menguasai dunia hari ini .

      kesimpulannya sesiapapun juga yang naik, agenda mereka adalah untuk menjaga kepentingan kuasa besar hari ini . untuk maklumat tambahan boleh rujuk buku esoteric deviation in islam . masa tu kita akan lihat ke manakah arah kiblat ngo islam dan melayu samada kekal dengan parti pemerintah sekarang atau berhijrah kepada tuan – tuan baru yang punya kuasa dan wang …….

  22. Anda boleh memilih sesiapa sahaja pemimpin Melayu (yang lebih baik dari najib) tetapi bukan Anwar Ibrahim. Terang dan nyata dia adalah proksi Soros, ejen NED dan kini berhajat membuka kedutaan Israel di Malaysia.

    Jagalah PAS dengan baik, keluarkan parasit terlebih dahulu sebelum mereka menyingkirkan seluruh ulama dalam PAS. Bukalah minda, PAS sekarang bukan lagi sama dengan PAS masa lalu. Saya sudah tinggalkan PAS bila dia bersama Anwar dan DAP. Sejarah hitam Anwar sangat menggerunkan. Saya tak mahu ikut berdosa mengangkat manusia ini sebagai pemimpin. Harap maklum.

    • terima kasih kamaludin…namun sudahkan saudara melihat bagaimana UMNO dan BN telah dipermainkan oleh Amerika dan Yahudi termasuk la negara-negara barat sejak 50 tahun yang lalu dan sejak merdeka lagi? lupakah saudara perlembagaan negara telah dimasukkan ciri-ciri Islam liberal siapa yang tandatanganinya? PAS, DAP atau PKR? itu lah harga yang dibayar untuk kemerdekaan ditambah lagi dengan sekularisme dalam pemerintahan..siapa yang bentuk? BN dan UMNO sejak merdeka lagi sehingga sekarang.. saudara hanya melihat pada tubuh anwar dan DAP…tetapi adakah saudara melihat pada UMNO dan BN termasuk corak pemerintahan sekularisme selama 50 tahun ini? pernahkan saudara berfikir sejauh itu…..bukan semua UMNO dan BN yang ditentang…namun dasar dan nasionalisme yang menebal lebih daripada ISLAM itu yang ditentang..peringatan untuk ISMA juga..

  23. Sdr Kamaludin,

    Terima kasih kerana komen yang bernas itu. Kita boleh menilai sekarang orang seperti sdr Ismail Petra yang budiman ini tidak mau mengaku kebenaran walaupun sudah nyata dan masih mau menyokong kebatilan walaupun sudah nyata. Kalaulah begini sikap penyokong2 PAS, sekiranya PR ditakdirkan menang dalam PRU akan datang maka mereka ini akan jadi tunggangan puak2 kuffar dan liberal menguasai negara ini. Tapi sekiranya BN yang menang…PAS akan diketepikan oleh rakyat Islam yang sudah hilang kepercayaan kepada sikap sombong mereka yang begitu rakus maukan sedikit kuasa tanpa mengambil kira maslahah ummah secara keseluruhan. Dek kerana terlalu marahkan UMNO … Yahudi ..Liberal …Plural…gantipun takpe..asalkan Bukan UMNO. Pemikiran mereka seperti telah terkena virus yang tidak boleh di ubati lagi. Segala nas2 AlQuran dan Hadis Nabi serta kaedah2 fiqh yang menunjukkan kebijaksanaan memilih pemimpin dalam keadaan pilihan yang ada dilanggar begitu sahaja gara2 dendam yang meluap kepada UMNO.
    UMNO yang dikatakan sekular dan Nasionalis itu mesti ditukar walaupun diganti dengan Islam Liberal dan Plural yang jelas di dokong oleh Yahudi.
    Perlu diingatkan saya setuju UMNO punya masalah tapi untuk ganti dengan pilihan PR yang ada jauh lebih banyak mafsadahnya kepada umat Islam.

    Kepada Sdr Ismail Petra….Tepuk dada tanyalah IMAN!!

    • terima kasih orang lama…PR tak memerintah pun… ISLAM LIBERAL + SEKULARISME terus berkembang hasil pemerintahan UMNO dan BN.. sudah 50 tahun perkara ini terus berkembang..x perlu tunggu PR memerintah akan datang.. dan ditambah lagi dengan UMNO yang olok-olok memperjuangan ISLAM diketika terdesak..haha…tunggulah di saat majoritnya mereka..puak-puak seperti kamu yang duduk dalam jemaah ISLAM akan diseret keluar bagai bangkai…suara jemaah ISLAM seperti ISMA akan diseret dan ditenggelamkan dalam arus dan media semasa.. sejarah telah menunjukkannya…terima kasih..tnya juga iman sauadara selama 50 tahun yang lepas…

    • tolak umno ada mafsadah . mafsadah pas tak dominan . pas tunduk pada dap dan pkr . lagu lama yang diulang setiap hari . cuba pusing sikit ayat tu dinegeri yang pas kerusi banyak pas adalah dominan . kalau nak jadikan pas dominan kenalah sama-sama tarik orang umno dikg dan felda sokong pas . bila pas menang lebih dari kerusi pkr dan dap nuscaya pas akan dominan .

      kekalkan umno adakah umno akan menjaga islam dan melayu apabila ia dapat semula 2/3 macam sebelum era pak lah . sejarah sentiasa berulang masa umno tak dapat majoriti 2/3 dalam pru 1969 barulah terhegeh ajak pas masuk bn . masa orang melayu lari dari umno pru 1999 tun mahathir terhegeh – hegeh cari pas .

      kini sekali lagi umno buat muka toya dan sedih menggunakan isu melayu dan islam untuk kekal berkuasa . ironisnya sampai bila orang melayu boleh lubang yang sama berkali-kali . adakah kerana jiwa melayu yang sememangnya romantik dan mudah dirayu dengan dendangan semangat perkauman dan diugut kalau umno hilang kuasa melayu merempat .

      • Sdr ahmad albab,

        UMNO ada 3.5 juta ahli…sedangkan PAS cuma ada 1.2juta ahli..bagaimana PAS nak berangan nak ganti UMNO..bertanding PR pun hanya kira2 67 kerusi sahaja….yang lebihnya DAP dan PKR…Di Sabah dan Sarawak yang punya 1/3 jumlah kerusi Parlimen langsung tak ada pengaruh….Kalau nak cakap PAS nak dominan dalam PR biarlah cermin diri. Lagipun saya dah katakan sebelum ini DAP tidak akan bersama dalam PR jika PAS dominan…pernah berlaku sebelum ini DAP keluar dari Gagasan Rakyat dek kerana Cina tak sokong sebab PAS yang kuat menentukan dasar Gagasan.
        PAS kena sedar dirilah..ia diterima dalam PR hanya sebagai alat untuk membantu memenangkan puak2 Liberal dalam PR. Tidak susah nak baca politik ni…cuma orang2 yang tidak mahu menerima hakikat sebenar dan ikhlas menjaga kepentingan umat dalam berpolitik yang berdegil menegakkan benang basah kerana demdam politik yang tidak berkesudahan!

      • dalam pr ada puak liberal . cubalah tengok dalam senarai menteri kabinet adakah semua nakkan islam . dasar tun mahathir adalah pragmatik . pragmatik tu apa ? lihat lah pula dalam mt umno berapa ramai pak lebai dan lulusan agama yang dominan dan memberi guide line agama kepada golongan sekular liberal dalam umno .

        itu bukan dendam itu adalah kebijaksanaan . orang bijak tidak akan ditipu berulang kali .

        bilangan ahli tak penting yang penting persepsi berjuta lagi orang melayu yang tidak berdaftar sebagaai ahli mana-mana parti .

        pelik juga baru kini pertikai pas tunduk kepada dap . selama ni adakah dengan kedominan umno ia dapat menjaga hak melayu dan islam . kalau nak listdown tak cukup halaman encik orang lama nak senaraikan ketundukkan umno kepada desakan MCA , MIC , SNAP , UDP , GERAKAN , MOMOGUN dengan menggadaikan hak melayu dan bumiputera .

      • tak susah baca politik? gelak ketawa..haha..manusia seperti orang lama lah yang susah baca politik….asyik2 islam liberal.. saudara tak sedar-sedar diri lagi ye..jemaah islam dan gerakan NGO seperti saudara yang memberi manfaat kepada ISLAM LIBERAL dan sekularisme tajaan UMNO.. dan saya akan terus ulang ayat ini..PR mahupun anwar atau DAP…tidak perlu memerintah pun..ISLAM LIBERAL telah berkembang kerana telah sebati dan menjadi tonggak dalam perjuangan melayu UMNO dan BN… hanya PAS sahaja yang mampu mengubahnya namun gerakan Islam seperti saudaralah yang masih belum mempercayai strategi peperangan dan politik yang penuh dengan fitnah dan tipudaya masa kini.

        ISLAM hanya menjadi adat dlm perundangan dan perlembagaan negara..mengapa UMNO yang berkuasa majoriti sejak dulu tidak mengubahnya? bodoh dan sombong parti ini…amanah yang diberi dikhianati.. disaat terdesak menggunakan isu ISLAM untuk meraih simpati..adakah UMNO dan BN ikhlas menjaga kepentingan umat di saat parti ini terdesak? buktikanlah UMNO ini ikhlas di saat berkuasa majoriti atau menggunakan isu ISLAM untuk kepentingan politik semata-mata? mampukah parti ini memberi jaminan ISLAM akan terus didokongi sekiranya menguasai 2/3 kerusi?

        kata saudara, ahlinya berjuta lebih dari PAS tetapi siapakah pimpinan dikalangan UMNO mahupun BN yang betul-betul menghayati ISLAM sebagai cara hidup dan menjadikannya sebagai panduan? bandingkanlah dengan PAS dan saudara akan menemui jawapannya. percayakah saudara sekiranya setiap keputusan pimpinan PAS itu bersandarkan kepada tawakal dan petunjuk daripada ALLAH yang MAHA MENGETAHUI dan bukan seperti kata saudara yang bersandarkan nafsu dan dendam kesumat kepada UMNO dan BN.. sekiranya nafsu dan kuasa menguasai diri lebih baik PAS bergabung dengan UMNO untuk terus berkuasa dan mengikut acuan UMNO dalam pemerintahan sekularisme.. namun mengapa PAS memilih PR sebagai gabungannya dan bersusah paya menangkis fitnah dan tipudaya dalam peperangan politik ini? hanya ALLAH yang MAHA MENGETAHUI setiap keputusan pimpinan PAS!

        Firman Allah sebagai buktinya untuk hamba yang taat kepadaNya dalam surah Surah AnNuur. Ayat 054.:

        Katakanlah lagi (kepada mereka): Taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kepada Rasul Allah. Kemudian jika kamu berpaling ingkar maka ketahuilah bahawa sesungguhnya Rasul Allah hanya bertanggungjawab akan apa yang ditugaskan kepadanya dan kamu pula bertanggungjawab akan apa yang ditugaskan kepada kamu dan jika kamu taat kepadanya nescaya kamu beroleh hidayat petunjuk dan (sebenarnya) Rasul Allah hanyalah bertanggungjawab menyampaikan perintah-perintah Allah dengan penjelasan yang terang nyata.

        oleh itu, sepatutnya ahli dan gerakan jemaah saudara terus menyokong PAS yang menjadi parti politik ISLAM di Malaysia agar ia terus dominan. saya akui PAS banyak kelemahan dalam sudut tarbiayah dan politiknya, namun ianya adalah satu-satu parti politik ISLAM yang bertanding dalam PRU dan akses kepada pemerintahan ISLAM pada masa depan.

        dan akhir kata dan terpulanglah tulisan yang saudara nak bagi..saya dah tak kisah..kembalilah pada Al-Quran dan Sunnah sebagai panduan.. sejarah Rasulullah berkaitan perkembangan ISLAM sebagai ikhtibar.. untuk renungan kita bersama.. mohon maaf sekiranya terkasar bahasa kerana begitulah hujahnya.. wassalam.

  24. Sdr Orang lama, kita biarkan sahaja mereka ini dengan keinginan mereka kerana terlalu taksub walaupun bukti terbentang di hadapan mata.

    PAS erdogan ini bukan lagi pejuang Islam sebaliknya pejuang kristianisasi, liberal, arak, perjudian dan pelacuran. Contoh terbaik kesemua maksiat ini ada si Selangor. Negeri kesayangan saya sendiri. Sejak menang, PR lebih banyak merosakkan Islam dari membaikinya.

    Tak perlu sdr Ismail Petra dan Ahmad Albab berhujah penuh dalih.

    Sebab itu saya lebih suka Dr Hasan keluar dari PAS, namun atas kehendak Allah swt dia tidak perlu keluar sebaliknya telah dipecat oleh Hj Hadi , rakan baiknya sendiri. Saya mungkin akan perjuangkan Islam melalui NGO termasuk JATI yang baru ditubuhkan disamping menyokong usaha ISMA yang ikhlas murni.

    Politik tetap kotor walau siapa pun yang menerajuinya. Malangnya PAS yang selama ini amat memberansangkan untuk meminpin menuju negara Islam telah jatuh tersungkur di kaki DAP.

    Tidak lagi mengangkat agama melebihi kepentingan diri, PAS sudah jauh berubah, malah lebih buruk dari pesaingnya UMNO.

    Benar kata Orang Lama, buat masa kini Islam lebih selamat dalam pelukan UMNO berbanding PAS dan PKR. Ia satu realiti. Namun apabila Dr Hasan berjuang sebagai kuasa ketiga, ia memberi pilihan yang lebih baik. Semoga terus wujud pejuang Islam yang ikhlas menjamin Islam terus bertapak kukuh dalam negara ini. UMNO tidak perjuangkan Islam Liberal, itu sangat jelas. Ia berbeza dengan pemimpin utama PR, manusia yang anda sayangi Anwar Ibrahim itu.

    Sdr Ismail Putra dan Ahmad Albab, teruskan perjuangan sesia anda berdua. Mungkin setelah musibah terkena batang hidung sendiri nanti baharulah anda berdua akan terasa pedih dan menyesal. Atau mingkin saudara berdua ini sudah dilatih oleh JIM/IRC atau Erdogan untuk terus menjadi pejuang konspirasi Anwar, wallahu a’lam.

    Itu pilihan anda, kami berlepas tangan dari kerosakan yang dilakukan oleh tangan PAS dan PKR yang sanggup mensabotaj agama atas tekanan DAP. Teruskanlah misi anda berdua. Kami akan bersama manusia yang cerdik akal walaupun tidak sebijak pendemo Anwar yang mahu Arab Spring, gergasi yang laparkan darah orang Islam. Kalau anda sanjung para perusuh, itu hak anda dan anda bertanggung jawab terhadapnya. Bukan kami.

    Sekali lagi saya ingatkan saya bukan orang UMNO dan tiada siapa yang mampu membeli undi saya. Saya bebas dan merdeka sepenuhnya dari kekangan pengaruh jumud mana-mana pihak. Saya tetap tolak Anwar Ibrahim serta para parasitnya dan juga musuh Islam no wahid, DAP yang bernafsu mengkristiankan Malaysia. Selain dari itu boleh dipertimbangkan. Harap faham.

    • Saya ulangi lagi sekali, saudara berdua tak perlu jawab.

      Anda boleh memilih sesiapa sahaja pemimpin Melayu (yang lebih baik dari najib) tetapi bukan Anwar Ibrahim. Terang dan nyata dia adalah proksi Soros, ejen NED dan kini berhajat membuka kedutaan Israel di Malaysia.

      Jagalah PAS dengan baik, keluarkan parasit terlebih dahulu sebelum mereka menyingkirkan seluruh ulama dalam PAS. Bukalah minda, PAS sekarang bukan lagi sama dengan PAS masa lalu. Saya sudah tinggalkan PAS bila dia bersama Anwar dan DAP. Sejarah hitam Anwar sangat menggerunkan. Saya tak mahu ikut berdosa mengangkat manusia ini sebagai pemimpin. Harap maklum.

      Maaf jika terlanjur.

    • Islam lebih selamat dalam dakapan umno ? hmm ayat yang sungguh manja dan sungguh romantik . umno lebih mendaulatkan raja-raja ? Umno lebih membela melayu ……. baguslah kalau begitu fikiran tuan hamba , hamba tak buleh ghoyat lagi dah . selamat berjuang mempertahankan agama raja dan melayu di dalam Umno . semoga anda dan jamaah anda boleh mengislah umno dan membawa halatuju umno ke arah memperjuangkan islam . Diharap anda mampu mengubah saf kepimpinan Umno agar menjadi apa yang diajar oleh Nabi ” setiap kamu adalah pemimpin dan setiap pemimpin adalah bertanggungjawab atas orang dibawah kepimpinannya ” Diharap anda juga boleh mengubah pemimpin umno agar dapt mencontohi umar b abdul aziz yang memadamkan pelita milik negara dengan pelita milik peribadi apabila anaknya datang hendak membincangkan masalah keluarga . Juga diharap anda dapat mengajak barisan pimpinan umno agar lebih mencintai dan membela golongan fakir miskin yang majoritinya adalah orang melayu berbanding memberi kelebihan kepada taikun besar seperti vincent tan , robert kuok , ananda krishnan , syed bukhari , tony fernandez dll . diharap tuan boleh membacakan sirah nabi yang apabila didatangi panglima parsi beliau terkejut seorang ketua negara hanya berbaring di atas tikar yang diperbuat dari pelepah kurma hingga ia melekat di badan nabi yang mulia .

  25. Sdr ahmad albab,

    Saya quote kenyataan sdr diatas,

    Diharap anda juga boleh mengubah pemimpin umno agar dapt mencontohi umar b abdul aziz yang memadamkan pelita milik negara dengan pelita milik peribadi apabila anaknya datang hendak membincangkan masalah keluarga.

    Dalam PR kini telah menjelma khalifah umar abdul aziz dalam bentuk KM Pulau Pinang. Agaknya inilah sebabnya anda terlalu yakin PR akan dapat membela Islam versi anda yang liberal itu….nak buat camne..semua orang tak kira siapa yang nak pimpin negara pasti kena tunduk pada Yahudi/Amerika.
    Kalulah negara ini dapat kepada orang yang submissive pada musuh Islam seperti ini….jawabnya Islam akan hancur ditangan mereka ini.

    Seburuk2 UMNO sekurang2nya dia tetap memelihara perlembagaan yang memelihara Islam sebagai agama Negara…tidak seperti PR termasuk PAS yang liberal sekarang….demi kerana undi…KALIMAH ALLAH pun nak digadai kepada puak Kristian, arak yang nak dilarang dijual dikawasan orang Islam pun tak boleh semata2 kerana nak jaga sensitiviti orang kafir…sensitiviti orang Islam boleh pergi jahanam….Islam jenis apa pun saya tak tau.

    Dan saya nak nyatakan…kehadiran ribuan orangramai ke sesi2 ceramah Dr Hasan Ali sekarang menjadi bukti bahawa rakyat dah mula sedar akan penyelewengan yang dilakukan oleh pimpinan PAS sekarang…sama2 kita lihat perkembangannya!

    • maaf saudara orang lama..ISLAM ikut HUKUM HAKAM..BUKAN IKUT SENSITIVITI..KLU IKUT SENSITIVITI…..BERKALA LA NAMPAKNYA.. TAHUN 2011 SEBAB PR PEGANG SENSITIF….TAHUN 2013 DAN SEBELUMNYA BN PEGANG TAK SENSITIF PUN…. SAUDARA PERNAH KE PERJUANGKAN ISU NI WAKTU BN MEMERINTAH SELANGOR? DAN LEBIH MUDAH…KERAJAAN PUSAT BN HARAMKAN TERUS ARAK DAN JUDI…MUDAH!!!!!!!!!!!!!!!!!

      ISLAM ITU MENJAGA HAK ORANG ISLAM dan BERLAPANG DADA DENGAN KAUM KUFAR… BEGITULAH SYUMULNYA ISLAM….

      • Sdr Ismail Petra,

        Saya quote balik kenyataan sdr diatas,

        ISLAM ITU MENJAGA HAK ORANG ISLAM dan BERLAPANG DADA DENGAN KAUM KUFAR… BEGITULAH SYUMULNYA ISLAM….

        Cuba bandingkan kefahaman sdr dengan ayat AlQuran dibawah

        مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا

        “Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama dengan dia adalah keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka, kamu lihat mereka rukuk dan sujud mencari karunia Allah dan keridaan-Nya, . . .” (QS. Al-Fath: 29)

        Patutlah saya lihat sdr beriya2 menjaga hati DAP tapi yang peliknya sesama Islam dibaca (orang UMNO) dijadikan musuh lebih teruk dari Yahudi lagi…

        Ini semua gara2 mendapat ajaran Islam Liberal Anwar Ibrahim yang dalam kepalanya tak ada lain cuma nak jadi PM aje…

      • eeeh siapa yang bersikap keras kepada sesama muslim . saper yang bunuh penduduk memali . sape yang memenjarakan ribuan orang islam selepas british angkat kaki dan melantik anak emas mereka sebagai penguasa di tanah melayu .

    • saudara ku orang lama jangan dok baca sekerat bacalah seluruh teks saya diatas

      • Sdr ahmad albab,

        Sejarah membuktikan bahawa keadaan negara sekarang adalah aman damai dan sedang bergerak maju. Menjadi tanggungjawab pemerintah untuk menjaga ketenteraman awam walaupun adakalanya kelihatan keras..tetapi keamanan dan kesejahteraan rakyat umum menjadi keutamaan.
        Akan tetapi sekiranya ada sekumpulan orang yang mau mendapatkan kuasa melalui cara kekerasan lalu melakukan perkara2 yang mengganggu gugat kedamaian yang ada maka tindakan keras adalah dikira wajar. Itu memang tanggungjawab pemerintah. Jadi ayat itu adalah diluar contextnya disini.

        Akan tetapi sikap saudara yang memusuhi 3.5juta ahli UMNO yang sama seakidah dan dalam masa yang sama lebih merasa selesa terhadap ahli2 DAP yang jelas anti Islamnya hanya semata2 kerana nakkan undi adalah lebih tepat menyalahi ayat al-quran yang saya paparkan diatas.

        Saya tidak mau ulas isu Memali disini kerana ianya sensitif dan kita biarkan sejarah menilai peristiwa itu…moga Allah menerima amal mereka dan hanya Allah yang mengetahui segala2nya.
        Ini berbeda dengan Abg Mat Sabu kita yang kata Komunis lebih mulia dari Polis yang berkhidmat untuk tentera British walaupun mereka menjaga keamanan…..

        Akhirnya keamanan dan kedamaian yang dinikmati sekarang adalah hasil dari tindakan2 pemerintah yang dikira sesuai dan rakyatlah yang merasai nikmat keamanannya.

        Saya percaya hujah2 seperti ini pasti tidak disukai oleh orang2 seperti saudara kerana dalam sifir pemikiran saudara SEMUA yang dilakukan pemerintah adalah salah belaka dan tiada yang baiknya. Begitulah tidak objektifnya pemain2 politik pembangkang di Malaysia sekarang.

  26. لكل أمة اجل اذا جاء أجلها لا يستأخرون ساعة ولا يستقدمون

    setiap umat ada ajalnya ia tidak boleh minta tangguh atau minta cepat . setiap kerajaan ada permulaan dan ada ajalnya . jika dilihat kepada apa yang berlaku umno juga telah mengalami zaman kegemilangannya dan ia telah berada di zaman kemunduran dan kemudian menuju keruntuhan . untuk melambatkan proses penuaannya ia disolek dengan formula 1 malaysia untuk menutup dasar perkaumannya di satu pihak dan disatu pihak lagi meniup api perkauman dengan menghidupkan seruan IMR ( ISLAM MELAYU RAJA ) , sejurus kehilangan 5 negeri dan hilang majoriti 2/3 . ibarat hantu raya yang hidup di dalam tubuh tuannya ia kelihatan hidup walau pun rohnya telah tiada , kini umno sebenarnya bergantung kepada ngo – ngo melayu untuk menarik simpati orang melayu agar dilihat membela islam dan melayu . sedang hakikatnya selama 55 tahun merekalah yang banyak menggadaikan hak orang melayu dan islam . slogan melayu dan islam hanya untuk menutupi matlamat sebenar mereka mengaut khazanah negara untuk memperQarunkan kroni kerabat terdekat mereka dan membiarkan majoriti rakyat berada dalam kemiskinan

    • Sdr ahmad albab,

      Kalau kita perhatikan di negara2 dirantau ini, Malaysia merupakan negara tumpuan dari rakyat di negara jiran seperti Indonesia, Thailand, Bangladesh, Myanmar, Nepal, Kemboja, Vietnam, Filipina untuk mencari rezeki. Tidakkah ini tanda bahawa kedudukan ekonomi Malaysia lebih baik dari negara2 yang saya sebutkan, Masalahnya orang seperti saudara tidak mau mengakui ini semua…hatta rakyat Kelantan pun yang dibawah PAS lebih 20 tahu keluar dari negeri Kelantan untuk mencari rezeki ditempat lain. Tapi biasalah puak2 PAS ni tak pernah mau mengakui kebaikan orang lain.
      Saya punya kawan2 dari Partai Keadilan Sejahtera (PKS) yang belajar di IPT disini dan ada juga yang menjadi pensyarah. Mereka berasa hairan mengapa parti Islam PAS lebih mengambil pendekatan memusuhi UMNO yang sama2 Islam dan menjadikan DAP sebagai rakan politik untuk berkongsi kuasa. Menurut mereka yang boleh membandingkan performance pemerintahan Malaysia dan Indonesia mereka kagum dengan pencapaian Kerajaan Malaysia dibawah UMNO dan mencari jalan untuk bekerjasama dan belajar dari pengalaman Malaysia. Mereka merasakan Islam jauh lebih terpelihara di Malaysia dibandingkan dengan Indonesia yang kini dilanda oleh Islam Liberal dan Pluralisma.
      Saya katakan pada mereka masalahnya mereka boleh membuat perbandingan, tapi puak2 PAS ni tidak melihat sesuatu secara objektif dan sentiasa mencari salah orang manakala yang baik tidak mau diakui.
      Mantra mereka hanyalah dah lebih 50 tahun songlap duit rakyat, mengkayakan kroni, dan rakyat berada dalam kemiskinan. Mungkin ada benarnya dari beberapa segi tapi banyak juga kebaikan2 serta pencapaian yang telah menaikkan martabat orang Melayu Islam kesatu tahap yang boleh dibanggakan. Menjadikan umat kuat dan mampu berdikari bukanlah kerja yang mudah…perlukan kebijaksanaan memerintah dan pentadbiran yang cekap. Saya pernah sebut sebelum ini sebagai contoh, golongan profesional Melayu pada 1970 dulu hanya 5% dan kini telah mencapai 45%. Ini satu kejayaan yang luarbiasa yang patut kita bagi kredit pada UMNO. Pasti orang seperti sdr ahmad albab akan mencemuh kenyataan saya ini sebab bagi dia TIADA apa2 kejayaan yang telah dibuat oleh UMNO. Dasar affirmatif yang dijalankan oleh UMNO telah berjaya meningkatkan pencapaian ekonomi orang Melayu Islam kesatu tahap yang menjadikan mereka lebih berkeyakinan diri dibandingkan dengan orang2 lain disekelilingnya.
      Cuba kita perhatikan keadaan Mesir sekarang, IM telah berjaya mendapat kerajaan…tapi masalah mereka baru bermula dengan keadaan rakyat yang miskin, ekonomi yang bermasalah….tekanan2 dari musuh Israel dan berbagai lagi….bukanlah mudah untuk menguruskannya…dulu sebelum berkuasa macam2 boleh dikritik Kerajaan tapi sekarang barulah mereka merasai tekanan untuk berprestasi meningkatkan ekonomi rakyat disamping menjalankan pemerintahan menurut Islam yang sebenarnya.

      Pada saya mungkin UMNO ni tidaklah begitu Islamik dari sudut ahli2nya yang mengamalkan Islam tradisional akan tetapi prestasi disudut meningkatkan ekonomi dan pendidikan orang Melayu yang akhirnya dapat mengeluarkan mereka dari kemiskinan bolehlah dikatakan agak baik….cuma orang seperti sdr ahmad albab dan Ismail Petra yang tidak mahu mengakuinya…nak buat macamana…..

      • minta maaf lah orang lama atas pendedahan pahit diatas . cuba imbas kembali apa yang berlaku sebelum mac 2008 hingga 1957 . apakah mantera ajaib yang dilaungkan oleh umno ; pembangunan , pembangunan , pembangunan . tiap kali pas melaungkan slogan islam seperti hudud , qisas , membangun bersama islam apakah momokan umno kepada orang cina . kalau pas menang habis tangan orang cina. habis batu nak buat jalan takde sebab nak jalankan hukum rejam ke atas penzina muhsan . masihkah orang lama ingat irama 80an itu .
        logikkah parti yang dulunya begitu anti dengan pencegahan jenayah cara islam ini boleh berpusing 180 darjah kepada menjadi pejuang Islam . adakah perubahan itu benar-benar ikhlas kerana Allah atau bagai apa yang dilalui oleh hamba Allah dizaman nabi Musa yang apabila nak tenggelam barulah dia mengucap tapi sudah terlambat . bolehkah pihak yang selama ini menggalakkan pergaulan bebas di mana-mana dan menanam budaya hedonisme dikalangan remaja tiba tiba berubah nada menjadi pejuang yang hendak menyelamatkan akidah tetapi semasa mereka kuat merekalah yang menentang perlaksanaan syariah . bukan kah puak ni yang menendang pelajar universiti yang memakai purdah . bukankah puak ni yang bersekongkol dengan non muslim mencabut keistimewaan pelajar bumiputera untuk mendapatkan biasiswa.
        sebab itulah saya berani mengatakan perubahan drastik ini hanyala satu lakonan untuk mengaburkan pertimbangan orang melayu dalam pru 13 . dan dalam masa yang sama mereka menggunapakai kaedah pakar propaganda Hitler , Joseph goebbels mengulang-ngulang pembohongan sehingga ia diterima sebagai benar oleh masyarakat .

        .

      • Sdr ahmad albab,

        sdr komplen UMNO seperti dibawah,

        bukan kah puak ni yang menendang pelajar universiti yang memakai purdah .

        Nak tanya…agak2 kerajaan PR yang didominasi puak liberal akan benarkan tak keinginan sdr diatas jika PR memerintah nanti?

        Jangan2 LGBT pun dia akan benarkan…yalah seperti kata ketuanya..tak mau menindas kan?

  27. petik ayat saudara terakhir…

    1. Cuba kita perhatikan keadaan Mesir sekarang, IM telah berjaya mendapat kerajaan…tapi masalah mereka baru bermula dengan keadaan rakyat yang miskin, ekonomi yang bermasalah….tekanan2 dari musuh Israel dan berbagai lagi….bukanlah mudah untuk menguruskannya…dulu sebelum berkuasa macam2 boleh dikritik Kerajaan tapi sekarang barulah mereka merasai tekanan untuk berprestasi meningkatkan ekonomi rakyat disamping menjalankan pemerintahan menurut Islam yang sebenarnya.

    Hujah: Patutlah..dengan mengambil contoh mesir, dpt dibaca pemikiran macam ini sebenarnya menolak gerakkan ISLAM hingga lahirnya pemikiran nasionalisme yang menebal….di situ mereka tidak melihat ujian daripada ALLAH tetapi hanya menggunakan akal dan nafsu semata-mata….bagi mereka biarlah gerakan ISLAM kalah asalkan jangan tergadai ekonomi, politik dan sebagainya dalam negara…. saudara tidak percaya pada kemenangan gerakan ISLAM dan khalifah yang mampu memerintah negara! sepatutnya saudaralah yang memberi semangat dan iltizam yang kuat pada parti pemerintah mesir, IM dan saudara menggunakan isu kerajaan MESIR sebagai serangan balas dan menolak PAS memerintah…..patutlah ayat dan hujah terdahulu beriya-iya dengan UMNO…

    2. Pada saya mungkin UMNO ni tidaklah begitu Islamik dari sudut ahli2nya yang mengamalkan Islam tradisional akan tetapi prestasi disudut meningkatkan ekonomi dan pendidikan orang Melayu yang akhirnya dapat mengeluarkan mereka dari kemiskinan bolehlah dikatakan agak baik…

    Hujah:Patutlah fokus lebih MELAYU daripada ISLAM…asalkan melayu.. biarlah tidak Islamik tetapi mampu membangunkan negara, biarlah tidak islamic asalkan dapat menguasai takhta..biarkanlah tidak Islamic namun mampu membawa ekonomi ke puncak kejayaan.pemikiran kapitalisme dan sekularisme.. sepatutnya ISLAM lah yang menjadi panduan dan cara hidup…Islamlah yang menjadi panduan dalam menguruskan ekonomi, politik dan sbagainya.oklah..saya sudah memahami mengapa slogan MELAYU LEBIH AWAL DARIPADA ISLAM.. biarlah berjiwa melayu karat tetapi kurang Islamik….

    akhir kata: KEDUA-DUA PEMIKIRAN saudara menunjukkan saudara ini semangat nasionalisme lebih daripada ISLAM dan tidak sanggup berhijrah daripada memilih gerakan sekular kepada gerakan ISLAM…hijrah memerlukan pengorbanan yang akan diuji oleh ALLAH Ta’ala.dan saya tidak lagi berhujah dengan saudara dalam blog ini kerana terbukti saudara tidak menyukai gerakan Islam memimpin negara kerana bagi saudara kemenangan gerakan ISLAM ini akan menyusahkan negara dari sudut ekonomi, politik dan pemerintahan….wassalam..

    • Sdr Ismail Petra,

      Jelas dari hujah balas sdr diatas memutarbelitkan kenyataan saya dan menuding sikap kepada saya yang bukan2..sdr ni dah macam karpal singh@ poosingh. Cuba baca betul2 hujah saya dengan jiwa yang tenang dan terbuka. Janganla mengambil sikap sdr yang biasa itu iaitu sentiasa nak mencari salah orang…yang baik2 sdr x mau mengakui…tak baik begitu…itu bukan sikap muslim yang baik…tambahan pula sdr pendokong kuat Parti Islam.

      Bila saya kata keadaan di Mesir sekarang IM menghadapi realiti sebagai pemerintah iaitu memegang tanggungjawab…sdr poosingh kata saya lebih suka gerakan Islam kalah….

      Point saya disitu ialah berbeda psyche menjadi pemerintah dan menjadi rakyat yang membangkang. Macamlah sdr mengkritik pemerintah sekarang…mudahla…modal air lior aje…tapi jika mendapat kuasa…ianya mempunyai beban untuk perform bagi meningkatkan seluruh aspek kehidupan rakyat. Meningkatkan kehidupan rakyat bukan hanya dari sudut dia menjadi orang yang baik dari segi akhlaknya sahaja tetapi dari sudut ekonominya. Kebanyakan puak2 PAS ni nampak bab2 membina keperibadian semata2 tapi menyediakan suasana mudah mencari rezeki (dibaca create jobs etc) tidak dianggap penting. Apabila anda berjaya memperbaiki akhlak seseorang contohnya dia telahpun mau beribadat solat berjamaah dimesjid dan berzikir …selepas dia solat kemana dia nak pergi?

      Kita tahu keadaan Mesir sekarang pada umumnya rakyat amat baik dari segi amalan Islamnya. Tapi ekonomi Mesir amat lemah dan ramai rakyat yang tidak mempunyai pekerjaan…..selama mana mereka boleh bertahan dalam keadaan begitu…bukankah kemiskinan itu lebih dekat kepada kekufuran.

      Jadi jika dilihat dari sudut inilah saya berani mengatakan bahawa UMNO telah perform agak baik dari segi meningkatkan ekonomi orang Melayu Islam walaupun belum mencapai ketahap yang sepatutnya kita boleh berpuas hati.

      Cuba bayangkan PR yang didominasi DAP dan PKR pegang Putrajaya dan PAS hanya mencukupkan quota aje, adakah nasib Melayu Islam akan lebih baik dari yang ada sekarang.

      Perlu saya jelaskan, saya tidak berpuas hati dengan apa yang ada sekarang dari segi kepentingan Islamnya dan ianya perlu diperBaiki tapi untuk menggantikan yang ada dengan kerajaan PR yang mana PAS hanya mencukupkan bilangan aje dan tidak punya pengaruh bagi saya adalah satu PENGKHIANATAN KEPADA KEPENTINGAN UMAT ISLAM DI MALAYSIA!!

      • “Jadi jika dilihat dari sudut inilah saya berani mengatakan bahawa UMNO telah perform agak baik dari segi meningkatkan ekonomi orang Melayu Islam walaupun belum mencapai ketahap yang sepatutnya kita boleh berpuas hati”

        saudara orang lama sedarkah apa yang tuan perkatakan . tidakkah anda terbaca statistik yang dikeluarkan oleh Kementerian Sumber Manusia, hampir 34% daripada kira-kira 1.3juta tenaga kerja negara kita hanya terima pendapatan bulanan di bawah RM700 sebulan.

        itukah yang dikatakan sebagai kejayaan meningkatkan kualiti rakyat khususnya orang melayu

      • Sdr mdarif,

        Jika sdr baca pendapat saya sebelum ini saya membuat perbandingan antara pendapatan orang Melayu Malaysia dan negara jiran contohnya Indonesia.
        Sedarkah sdr bahawa lebih 40juta jiwa di Indonesia berada dalam keadaan miskin tegar. Bandingkan juga dengan Thailand, Filipina, Keadaan rakyat Malaysia jauh lebih baik…sebab itu mereka datang kenegara kita untuk mencari rezeki. Pergilah ke Thailand atau Indonesia, sdr akan dapat bezakan dengan jelas. Tolong jangan bandingkan dengan Singapura kerana negara tersebut perlu ada perbincangan khusus lain untuk difahami.

        Di Malaysia yang miskin tegar sudah boleh dikenalpasti dan diberikan program khas untuk mengeluarkan mereka dari belenggu kemiskinan.

        Sedarkah sdr dalam tahun 1970 Bumiputra hanya menguasai 2.4% sahaja dari ekonomi satu kedudukan yang amat lemah bagi penduduk asal yang terdiri dari kira2 55% dari penduduk Malaysia ketika itu. Dengan keadaan orang Cina menguasai dan memonopoli ekonomi dalam segala bidang bayangkan ranjau yang perlu dilalui untuk meningkatkan kek ekonomi orang Melayu. Seperti saya katakan untuk mengkritik adalah mudah dengan modal air lior sahaja. Tanpa menafikan ada kelemahan disana sini, akan tetapi hasil yang kita lihat hari ini bagi saya orang Melayu telah mempunyai keyakinan diri yang lebih tinggi dan mampu bersaing dengan bangsa2 lain.

        Apakah sdr tidak mau mengaku ini semua, atau saudara memakai cermin mata hujau berambang bulan yang tak nampak apa2 yang baik kecuali buruk2 belaka!!

      • tuan orang lama , jika tuan luaskan pandangan bukan hanya kepada kelompok tuan . cuba lihat saudara seagama tuan yang tinggal di flat-flat kos rendah , rumah pprt , kawasan setinggan agak-agak berapa pendapatan mereka . cuba bandingkan dengan beberapa kerat pegawai tinggi kerajaan tahap jusa , beberapa kerat tokoh korporat melayu .
        apalah sangat nak dibanggakan dengan beberapa kerat melayu diatas sedang statistik menunjukkan jurang antara yang kaya dan miskin semakin melebar :

        * 40 peratus isirumah di bahagian bawah mempunyai purata pendapatan RM1,222 ( yang mana 3 dari 4 golongan ini adalah orang melayu ) manakala 20 peratus sirumah di bahagian atas memperolehi pendapatan purata RM8,157.

        * 58 peratus isirumah memperolehi pendapatan kurang daripada RM3,000 sebulan. (Pada 2009, kerajaan memutuskan bahawa mana-mana isirumah bandar dengan kurang daripada RM3,000 akan dianggap sebagai miskin.).

        * Pertumbuhan pendapatan menjadi kuat hanya untuk mereka yang memperolehi pendapatan yang berada 20 peratus di bahagian atas terutama sekali sejak 1990.

        * Perbezaan dalam kalangan kumpulan bandar kekal tinggi dengan tiada perubahan dalam dekad yang lalu.

        “Pada 2007, Pekali Gini Malaysia adalah 0.441 pada 2007 ia itu satu perubahan daripada 0.462 pada 2004. Bagaimanapun pada 1990, Pekali Gini adalah 0.442, yang bermakna bahawa tidak banyak kemajuan dalam menangani masalah ketidakseimbangan pendapatan.

        sumber : Presiden Persatuan pengguna Pulau Pinang SM Mohamed Idris,

        jadi apalah yang nak dibanggakan dengan 54 tahun memerintah sedang orang melayu masih jauh ketinggalan .

        Apalah nak heran Orang indonesia , Thailand , Nepal , Bangladesh berbondong – bondong datang
        ke Malaysia . ini adalah dasar kapitalis yang matlamatnya memaksimumkan keuntungan . jika pekerja asing ini tak de banyak kilang industri mungkin memindahkan operasi ke negara yang menawarkan insentif gaji yang lebih rendah . ini juga satu kelemahan dasar pemerintah sedia ada yang masih mengekalkan ekonomi berasaskan buruh bergaji rendah sedang negara lain telah mengorak langkah lebih jauh

      • Sdr ahmad albab,

        Cara sdr memberikan fakta tidak lain hnya dalam mode mencari kesalahan bukan mau melihat secara objektif dimana yang baik kita katakan baik dan yang tidak kita katakan tidak.

        Satu hal yang saya perhatikan puak2 PAS ni dalam mengkritik doa gagal untuk melihat masalah Malaysia yang agak unik iaitu negara berbilang bangsa yang terdiri dari Melayu/Bumiputra, Cina dan India. Dari segi sejarahnya orang Melayu tinggal di luarbandar dalam keadaan serba kekurangan, India tinggal di estet2 manakala orang2 Cina tinggal di Bandar2 dimana mereka mendapat fasiliti2 yang terbaik. Dilihat dari sudut itupun menjadi satu masalah pada mana2 kerajaan untuk membangunkan pribumi setanding dengan kaum Cina yang menguasai ekonomi dan tinggal di bandar. Apabila berlaku jurang ekonomi yang tinggi antara bangsa2 maka potensi untuk erlaku krisis amatlah tinggi kerana pribumi merasakan tidak selamat lagi bila kaum pendatang menguasai negara mereka. Inilah antara sebabnya berlaku peristiwa 13 Mei, 1969.
        Hikmah berlakunya peristiwa ini menjadi alasan untuk kerajaan melaksanakan dasar AFFIRMATIF dalam bentuk Dasar Ekonomi Baru semata2 untuk mendekatkan jurang ekonomi antara Bumiputra dan Bukan Bumiputra. Hikmahnya juga menjadikan UMNO dan PAS bertindak rasional iaitu melupakan persengketaan demi kepentingan bangsa dan agama mereka bersatu didalam BN. Bagi saya kesatuan ini banyak memberi manafaat kepada pembangunan ummah kerana orang politik kurang bercakaran lalu mereka fokus kepada membangunkan ekonomi dan sosial ummah.
        Pada ketika itu ramailah anak2 Melayu Islam diberikan peluang untuk melanjutkan pelajaran keluar negara dan didapati kebanyakan mereka mampu bersaing serta lulus menjadi orang yang berpendidikan. Tanpa dasar ini tidak mungkin anak2 orang kampung, penoreh getah, nelayan dll mampu menghantar anak2 mereka belajar keluar negeri.
        Kini ramai diantara mereka menjadi pemimpin2 di Universiti, sektor korporat dan perkhidmatan awam. Ternyata dasar ini telah merapatkan jurang antara golongan profesional Melayu dan bukan Melayu.
        Sdr ahmad albab jangan lupa, mereka2 ini apabila sudah berjawatan besar dengan sendirinya dapat mengeluarkan keluarga mereka dari garis kemiskinan.

        Saya nak tanya sdr, apakah dasar PR yang mau membuang dasar affirmatif ini dan menggantikannya dengan dasar meritokrasi sebagaimana Singapura akan menjadikan orang Melayu lebih kuat? Sedarkah sdr bahawa dari segi statistik pemilikan premis dinegara ini 76% dipegang oleh kaum Cina, manakala Melayu hanya memiliki 15% sahaja. Sdr akan dengan mudah kata ini semua salah UMNO…tapi dalam keadaan begini apakah kerajaan PR yang membuka seluas2nya kepada semua tanpa sekatan akan menjadikan orang Melayu Islam lebih kuat?
        Saya percaya dasar merit akan menjadikan negara ini lebih maju…tapi harga yang perlu dibayar akan menjadikan orang Melayu Islam lebih jauh ketinggalan kebelakang sebagaimana yang berlaku di Indonesia sekarang dimana 5% kaum Cina menguasai 90% ekonomi Indonesia.

        Kesannya ialah orang Melayu Islam akan menjadi hamba didalam negaranya sendiri!!

      • Alasan yang saudara berikan tu sesuai digunakan pada era 50an dan 60an . Bukankah kerajaan telah menggalakkan orang melayu berhijrah dari kampung dan membina penempatan di pinggir kota besar seperti KL , JB , Penang . Penyusunan semula ekonomi sepatutnya telah berlaku dengan hebat apabila peneroka bandar telah berhijrah . Malangnya mereka adalah golongan yang terpinggir dibandaraya besar . Mereka menjadi buruh kasar bergaji rendah dan tidak berupaya meningkatkan kualiti hidup melalui peluang perniagaan kerana tiada pengalaman berniaga dan peluang perniagaan melalui lesen dan permit dibolot oleh segelintir kecil orang melayu yang bukan benar-benar kompeten dalam perniagaan . Sebaliknya golongan ini hanya menjual lesen dan permit kepada orang asing . Melayu yang betul – betul berbakat dan bersungguh – sungguh dalam perniagaan diketepikan kerana tiada link dengan pimpinan umno melayu muslim .

        Tidak dinafikan dasar affirmatif itu penting di awal pembentukan sebuah negara bangsa . Tetapi selepas tiga dekad seharusnya bangsa melayu telah bangkit menjadi bangsa yang kuat dari segi ekonomi . Namun realitinya ia tidak berlaku . Bantuan yang berjumlah berbilion akhirnya hanya masuk ke dalam poket segelintir elit melayu muslim . Hasilnya wujudlah beberapa kerat ahli perniagaan yang hanya bergantung kepada kabel politik menunggu projek dalam setiap belanjawan tahunan dan rancangan malaysia yang keluar setiap 5 tahun sekali . Apa yang lebih malang berlaku banyak ketirisan dalam projek yang disalurkan . Setiap kementerian ada penjaga pintu di setiap level untuk meluluskan projek . Semakin besar penjaga pintu semakin besarlah habuan mereka . Hasilnya lebih 1 trilion wang negara mengalir keluar disimpan di bank-bank Switzerland sejak 10 tahun yang lalu . Ditahun 70 an GDP malaysia 3 kali lebih besar dari korea selatan kini negara itu telah jauh lebih maju dari kita . Sepatutnya kini kita telah jauh meninggalkan mereka .

        Kejayaan – kejayaan yang tuan sebutkan itu tidak dinafikan kebenarannya tetapi setakat itu lah sahaja yang mampu dilakukan oleh umno . Negara tidak akan berkembang dengan lebih maju jika ia terus diperintah oleh umno dan sekutunya . Tiada cara lain untuk meningkatkan kompetensi orang melayu melainkan belenggu yang mencengkam mereka terlebih dahulu dibuang dan bangsa melayu menjadi bangsa yang menjadi hamba hanya kepada Allah bukan tuan – tuan moden yang menjadikan orang melayu seperti hamba yang terbelenggu fikiran dan kreativitinya . wallah a`lam

  28. Adakah PAS yakin PKR dan Anwar, belum ambil kira DAP cgauvinist ) akan menyetujui keinginan PAS menjadikan negara ini Islam sepenuhnya> Jika ya, saya akan pangkah PAS, jika tidak saya tak nampak kenapa perlu saya menyokong PAs yang belum tentu dpt menjaga agama dengan baik. Saya fikir ia hanyalah angan2 jua. Fikirlah siapa PKr dan DAP itu. Mereka hanya pergunakan PAS sahaja. Sokong PAS tapi PKR dan DAP yang berkuasa. Bagaimana?

  29. Saudara cuba rujuk pada sahabat-sahabat atau satu gerakan dengan saudara berkaitan hujah saudara itu..apa pandangan mereka? Aik…saya pula cari salah orang lain..dia yang menjaja kesalahan jemaah ISLAM sana sini.. Hujah saudara seperti puak kapitalisme dan sekularisme yang tak berpuasa hati dengan kerajaan IM di Mesir…gerakan ISLAM menang tergadai semua….. tiada yang pusing kecuali saudara yg 180 pusing semula hujah saudara..bila terkena baru terasa..haha..saya tidak akan berhujah dengan saudara setelah hujah saudara tidak yakin dengan kerajaan gerakan ISLAM Mesir… apatah lagi gerakan ISLAM saudara..biarlah berjiwa melayu karat asalkan tidak islamic.. wassalam..


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: