Posted by: aminuddin | 10/03/2012

Bilakah Lidah Akan Memuji ?

Dulu-dulu saya amat meminati sebuah akhbar “mainstream” Melayu . Boleh di katakan hampir saban hari saya akan menatapnya kerana saya rasa berita yang diberikan amat bermanafaat untuk mengisi minda. Ditambah pula memang fokus akhbar ini kepada isu-isu bangsa Melayu. Maka sebab itu akhbar ini sangat popular dikalangan orang Melayu. Namun selepas beberapa ketika saya mula merasa mual untuk membacanya. Apa tidaknya kerana saya dapati isu yang dibangkitkan tidak lain melainkan hanya memuji apa yang ada pada satu pihak politik dan mengkritik apa yang dibuat disebelah sana politik. Hampir tidak ada kata-kata pujian kepada apa yang dibuat oleh pihak pembangkang walaupun ia sesuatu yang benar. Sebaliknya apa saja yang dibuat kerajaan walaupun jelas melibatkan pelbagai isu kontroversi, masih dianggap benar dan dipuji.

Saya kemudian beralih kepada akhbar pembangkang yang saya rasa mungkin mampu memberikan perspektif yang lebih adil dan berwibawa. Saya yakin, ketika itu, sebagai sebuah gerakan islam maka tentulah komentar yang diberikan terhadap sesuatu isu akan melibatkan perspektif yang lebih menyeluruh dan matang. Namun selepas beberapa ketika saya juga menjadi kecewa kerana apa yang terkandung didalamnya tidak ada apa melainkan memuji organisasi sendiri dan mencela setiap langkah yang dibuat oleh pemerintah walaupun ia benar.

 

Akibatnya lahirlah masyarakat yang taksub terhadap pandangan sendiri dan timbul sikap benci membenci yang meluap-luap antara  sama lain. Dari sini lahirlah isu kafir mengkafir, satu masuk syurga dan satu masuk neraka, parti ajaran sesat, mempolitikkan islam dan yang seumpamanya. Jangan kira bab bahasa yang digunakan hingga ke tahap begitu memalukan untuk disebut disini.

Timbul dalam fikiran saya adakah KEBENARAN yang  dicari atau KUASA yang di tagihi ? Adakala kita merasa malu melihat umat Melayu Islam bertelagahan sedangkan orang lain tersenyum melihat.

Saya cuba membayangkan; adakah disana satu manusia yang “perfect” tanpa ada kesalahan? Jawapanya sudah pasti tidak ada kecuali R saw. Saya sendiri pernah di muhasabah oleh seorang teman dengan pelbagai kelemahan sehingga saya rasa dunia ini hampir tertutup buat diri saya.Saya hanya mampu beristghfar.

Kalau begitulah keadaannya maka manakah mungkin sesebuah organisasi yang mempunyai ribuan atau jutaan ahli maksum dari kesilapan. Tidak payah ambil seorang “profesor” atau mana2 ilmuan untuk menyenaraikan kesipalan yang ada. Cukup dengan seorang pelajar tahun 1 universiti. Seribu satu kelemahan yang beliau boleh gariskan.

Pernahkan saudara mendengar kata-kata pujian diberikan oleh pemimpin-pemimpin politik terhadap “musuhnya”?

Politik Baru ?

Kalau beginilah keadaanya maka apakah bentuk POLITIK BARU yang ramai dikatakan orang ? Jika politik baru ini adalah hanya sekadar untuk membenteras kronism, rasuah, memperjuangkan masyarakat sivil, kebebasan bersuara, ketelusan maklumat, meletakan segala keputusan kepada rakyat (“rakyat-centric“), mencairkan keutuhan bangsa dan agama maka saya khuatir ia tidak akan membawa apa-apa perubahan dalam melahirkan masyarakat yang matang dan harmoni. Keputusan PRU13 akan hanya menyaksikan pihak yang menang akan melakukan “balas dendam” terhadap satu pihak lagi. Apakah ini impian rakyat? I beg to defer.

Bagi saya politik baru ialah politik yang meletakkan maqasid syaraei sebagai landasan pemikiran; dalam erti kata lain meletakkan kebenaran sebagai kebenaran dan kesalahan sebagai kesalahan walau dari sebelah mana ia datang. Memuji apa yang betul, menasihati apa yang salah tanpa rasa takut kepada kehilangan undi. Meletakkan keadilan seperti yang ada dalam islam bukan seperti yang ada dalam demokrasi barat. Mencernakan masyarakat sivil yang dilindungi syarak bukan masyarakat sivil yang bertunjangkan kebebasan mutlak (liberal).

 

 


Responses

  1. setuju

  2. http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0314&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_03.htm

    Nilah yg disogok ke masyarakat….perubahan yg dibawa hanya dtg drpd pemberontak yang tak kenal untung….ptuiihhhh…hanya kerana TUAN mrk merestu Basyar, maka mrk tidak berani berkata sebaliknyaaa….

    Siapalah yg passimis terhadap perjuangan rakyat….ptuiiihhh juga untuknya…

  3. Dalam konteks Syria, saya menyokong sikap yang diambil oleh ulamak besar Said Ramadhan Al-Buti untuk mempertahankan Syria dibawah rejim yang ada dibandingkan kerajaan yang jatuh ketangan mereka2 yang disokong oleh Amerika/Yahudi/Barat untuk melemahkan kerajaan2 orang Islam disekitar Timor Tengah yang akhirnya menguntungkan Israel.
    Dr Yusuf Qardhawi telah banyak dikritik atas sikapnya dalam beberapa isu Arab Spring contohnya Libya dimana beliau menghalalkan darah Kol Ghadafi lalu Ghadafi dibunuh dengan kejam sekali disaksikan oleh dunia. Akhirnya kita lihat apa jadi pada negara Libya sekarang.
    Mana dia golongan Islamnya yang telah menjatuhkan Ghadafi…Libya tetap bergolak malah lebih teruk keadaannya dari sebelumnya…tapi yang pastinya satu lagi ancaman terhadap Israel telah ditiadakan. Tengok apa jadi pada Iraq setelah kejatuhan Saddam Husin. Puak Islam yang pernah bertahaluf dengan rejim pro Amerika, setelah kuasa dapat ketangan mereka puak2 Islam diketepikan. Apa yang berlaku pada Tunisia telah saya nyatakan sebelum ini. Puak2 Islam kenalah lebih cerdik dalam membuat penilaian mengkaji sepak terajang dunia sekarang!!
    Orang macam sdr amrar manalah tau hal2 macam ni…dia meludah ptuihhhh taula…haha

    • betul tu saya sokong …. jgn jadikan pemimpin kita menjadi raja bersiong yang laparkan darah

    • Baguslah ambik stand camni…sebijik mcm Zainuddin Maidin la kot yer…mmg intelek orangnya…sama mcm orang lama la kot

      http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0314&pub=Utusan_Malaysia&sec=Forum&pg=fo_02.htm

      Al Buti sendiri dlm pandangannya banding ulama dunia yg lain…mungkin isma pun sama pandangan dgn al buti jugak barangkali spt yg dipropose orang lama ahli isma ni…

    • http://zadud-duat.blogspot.com/2012/03/bersabarlah-warga-syria-kemenangan.html

      • Ameen…ameen…ameen…

        Sy bersama rakyat syria…Allah menjaga mereka…Allah tidak akan membiarkan muslim daripada terus dizalimi…

      • Mursyid am ikhwan juga🙂

        Ikhwan ni tak buat research agaknya spt yg dikatakan orang lama.

  4. Tentera Assad bersama2 Hizbollah dan Iran

    Di Malaysia bersama UMNO dan orang lama

    Nak pula menjadi penyokong kuat Gaddafi keturunan yahudi tu….???

    Siapa dalang sebenarnya dlm zaman ni….ada manusia terhijab drpd taqarrub ilalllah….kerana bbrp asbab (Ibnu Qayyum)..pi belajar!!!

  5. Bwk bertenang amrar..ptuihh2 ni gaya pemuda UMNO je..org boleh fhm maksud anda tanpa ptuihh

    • Allah…nmpk ptuihh sy yang lebih (dahla tak nmpk sy, cuma tulisan sj, sy takkan buat benda tak senonoh mcm pemuda melayu umno tu)…sokongan orang lama terhadap rejim assad tu tak kisah pulak….

      nmpk ketidakmampuan menimbang dengan adil dan saksama dalam menilai keadaan terbaik utk ummah ini..

      ni kualiti melihat realiti pemimpin muda pembina jugak ka?

      • Sdr amrar yang budiman,

        Sebenarnya dalam mencari kebenaran, kita tidak perlu emosi dan memaksa orang lain mengikut kepercayaan kita secara membabi buta lalu kalau dilihat pandangan orang lain tidak selari dengan kita maka dilabel macam2…Umno la…zainudin maidin la…tak ikhlas la…dam macam2 lagi.
        Saya peduli apa kalau kebetulan apa yang saya nyatakan diatas kebetulan sama dengan Zainudin Maidin….Utusan Malaysia…bla..bla..bla. Yang penting bagi saya ialah dalam kita hendak membuat penilaian politik dunia semasa kita perlu berhati2 dan buat research yang mendalam.
        Sdr amrar begitu emosi dengan Utusan mungkin kerana ia lidah UMNO tapi sdr begitu asyik dengan berita2 dari Malaysiakini…tapi bukankah Malaysiakini dimiliki 29% sahamnya oleh George Soros melalui projek open societynya.

        Saya secara peribadi jika sesuatu perjuangan rakyat yang saya mahu sokong…jika perjuangan tersebut juga disokong oleh Amerika/Yahudi/Barat…saya akan berhati2. Bukan apa…takut2 kawan2 kita yang ikhlas yang akan berdemo beramai2 Jumaat ini di Kedutaan Syria…IKHLAS mahu memperjuangkan kezaliman rejim Bashar……tapi dalam masa yang sama….kakitangan Kedutaan Amerika yang tidak jauh dari situ tersenyum melihat demo tersebut yang bersesuaian dengan agenda mereka. Soalnya siapa yang jadi alat siapa dalam hal ini.
        Biasa kita lihat dalam perjuangan menjatuhkan rejim yang zalim…hujung ceritanya yang mendapat kuasa bukanlah golongan Islam yang ikhlas berjuang…tapi tangan2 dibelakang yang mempunyai agenda besar mereka.
        Saya nak sebutkan satu nama yang pernah di sebut oelh Dr Said Ramadhan Al Buti…yang disifatkan oleh beliau sebagai OTAK kepada uprising di Syria sekarang.
        Individu tersebut ialah Bernard Henri Levi seorang ahli falsafah yahudi…sila google nama itu dan kaj siapa dia ni….
        Dalam wikipedia ada menyebutkan….

        In May 2011 Lévy argued for military intervention in Syria against Bashar al-Assad after violence against civilians in response to the 2011 Syrian uprising.[21]

        Jadi saya syorkan puak2 Islam…buat lah research sikit…jangan disebabkan kita gagal memahami musuh akhirnya perjuangan kita yang ikhlas itu menjadi tunggangan kepada musuh Islam itu sendiri.

        Kepada sdr amrar..tak perlulah emosi sangat kepada label…kita kena berusaha mencari kebenaran kerana ikhlas sahaja tidak menjamin kebenaran akan tertegak malah silap2 kita mejadi alat kepada musuh2 Islam!!

      • Hahaha…”Sebenarnya dalam mencari kebenaran, kita tidak perlu emosi dan memaksa orang lain mengikut kepercayaan kita secara membabi buta lalu kalau dilihat pandangan orang lain tidak selari dengan kita maka dilabel macam2″…

        Siapa yg duk buat sebelum ni dgn kata….”aku percaya this n that…apala korang ni lemah sgt nak nampak itu dan ini”….perlu sy quote the true ayat ke?? bersepah dalam ni….

        paku dulang paku serpih….

      • Jadi anda nak ber”demo” utk suruh rakyat stop the uprising la yer…

        Bagus🙂

      • Salam,

        Saya pastekan disini artikel tentang peranan Bernard Henri Levi dalam menjatuhkan Muammar Ghadafi yang juga diusahakan oleh puak2 Islam….akhirnya sekarang siapakah yang untung? Dimana puak2 Islam setelah kejatuhan Ghadafi? Adakah mereka berkuasa? Atau barat yang untung kerana tiada lagi ancaman kepada Israel dari satu lagi negara umat Islam…fikir2kan lah!!

        European Superhero Quashes Libyan Dictator
        Somehow, earlier this year, a philosopher managed to goad the world into vanquishing an evil villain. Perhaps more surprising was the philosopher in question: the man French society loves to mock, Bernard-Henri Lévy.

        Celebrity doesn’t always travel well. The conditions it depends upon can be too local, too conditional. Try explaining Kim Kardashian to the Germans; try asking the Germans to explain David Hasselhoff to us. Still, the case of the famously self-regarding, righteous, impeccably coiffed French philosopher and media personality Bernard-Henri Lévy is singularly strange. The events of the past year—in which Lévy, operating freelance, seemed to prompt a broke and crumbling Europe into a humanitarian war in Libya—so obviously belong to a different era that Lévy has left in his wake a torrent of historical analogies: Perhaps he is Lawrence of Arabia, as a friendly French review recently suggested. Or perhaps he is Don Quixote.

        One year ago, influence like this appeared far beyond Lévy’s reach. He has long been France’s most famous living philosopher, and was once an important one, but his media and social profile eclipsed his intellectual reputation. He was still suffering from the highly embarrassing Botul episode of 2010, in which Lévy had happened upon a philosophical spoof and, assuming it to be serious, cited its arguments as part of a critique of Immanuel Kant. (He had missed the crucial clue, which was that the fake philosopher, Jean-Baptiste Botul, was elaborating a philosophy called Botulism.) His journalism was often called glib, and his big 2006 book on America had been panned on the front page of the New York Times’ Sunday book review. When I called scholars of European ideas at Harvard and Columbia to talk about Lévy, they dismissed him as overhyped and irrelevant, respectively. At the beginning of 2011, Lévy was most frequently in the French press for his New York mistress, the heiress Daphne Guinness, who kept up a public theater of pining for him on Twitter.

        But, as Lévy told me recently, “sometimes you are inhabited by intuitions that are not clear to you.” On February 23, the philosopher was in Cairo watching television images of Muammar Qaddafi’s retribution against the rebel towns around Benghazi, which the dictator and his sons had threatened to drown in “rivers of blood.” Lévy is most fully himself in stark humanitarian crises, when defending what he calls “the memory of the worst.” He is also the heir to a vast timber fortune, wealth that allows him a license to act on his instincts, and so he promptly found the name of rebel leader Mustafa Abdel-Jalil, arranged for a cameraman and for a private plane to fly him near the front, and within a few hours was in a hired car, driving off to war.

        Lévy was a veteran of mass killing; he had seen it in a half-dozen conflicts, maybe, and driving through the desert towns east of Benghazi, he detected its early signs: blood-smeared walls, passersby wrapping themselves in hoods to keep their lungs free of contaminants. He foresaw a “crawling tragedy. Thirty, 40 dead a day. Maybe worse.” In Benghazi, Lévy spent the hour before their meeting frantically Googling Abdel-Jalil and leaping up to greet anyone walking past who might be the Libyan. When Abdel-Jalil did arrive (“short with a modest smile and the look of a stunned falcon”), Lévy had prepared his speech. “The world is watching,” he began. It was pompous, he realized, but “you have to say something.” He compared Benghazi to the Warsaw Ghetto, to Sarajevo. “Benghazi is the capital not only of Libya but of free men and women all over the world,” Lévy told the rebel leader.

        “In the back of his mind, I’m sure, was the idea that I might be a fly-by-night,” Lévy wrote in his diary, “or delusional.” Indeed. Lévy told Abdel-Jalil that he could fly a rebel delegation to Paris on his plane and get them an audience with French president Nicolas Sarkozy. The rebels were badly outgunned, and Abdel-Jalil did not at this moment have a ton of other suitors. He agreed.

        The philosopher had barely spoken with Sarkozy in three years and had rather loudly opposed the president’s election. Lévy got so stressed thinking about the call that he developed a migraine, but he phoned the presidential palace anyway and was promptly put through. The call dropped three times; it wasn’t a great connection. But the president agreed to meet with the Libyans, and the next Thursday they were all in his office in Paris, ringed by Sarkozy’s advisers.

        Everyone was awkward. The Libyans asked Sarkozy to assassinate Qaddafi. This was impossible. Lévy sensed that the rebels misunderstood their own case: “So maladroit, so not skilled, did not know the cause.” Lévy had sat down privately with Sarkozy the previous day and, grappling for a line of argument, wound up with rhetoric; if there was a massacre in Benghazi, he said, “the blood of the massacred will stain the French flag.” Sarkozy seemed to buy it. At the meeting with the rebels, the French president pledged a bombardment if he could secure the cooperation of the allies. In Lévy’s account, as the meeting emptied, Sarkozy said to him, “Feel free to, uh, say what you saw and heard.” Outside, Lévy told reporters that France would recognize the rebels as the Libyan government; he mentioned that “targeted operations” would come soon. Le Monde, bewildered, noted that the philosopher seemed to have taken the job of governmental spokesman. The man officially in charge of French foreign affairs—Alain Juppé, the foreign minister—was in Brussels at the time; he would later reportedly threaten to resign over the end run.

  6. Teori iluminati sedang dicanang ni…wuyooo…haq dan batil tu sentiasa berjalan seiring…nothing new…

    Sy tak faham apa yg orang lama…nak suruh berdiam diri biar gadaffi terus berkuasa barangkali…sebab ikut dia, gadafi adalah pengancam pd israel…yeahh right…mcm takut sgt israel pd libya tu…hidup di mana sebelum ni???

  7. orang lama dan orang yang kelu lidahnya kerana “kepintarannya”, jom tengok klip ini

    Ini kelompok yang dipertahankan dan yang dikatakan sebagai ditakuti dan mengancam Israel???

    Saya bingung, saya pelik.Dakwah Islam apa yang ingin dibawa, ingin ditunjukkan. Mungkin sudah celaru dengan slogan yang dibawa barangkali

    Kepintaran apa yang ingin ditonjolkan…Ayuhal Muslimeen, siapakah mereka yang dangkal, terhijab dan terpesong sebenarnya???

    p.s: mungkin orang ini tidak dithiqahi tapi saya kongsi jugalah kenapa revolusi ini berlaku (http://www.youtube.com/watch?v=bVZoZKjJsWE). Sudah pasti semua ada perencanaan!!! maka berjuanglah. Saya syorkan anda DIAM sahajalah

    • Orang yang berceramah itu dikatakan wakil Dr Yusuf Qaradawi menyiasat apa yang berlaku di Syria diawal kebangkitan.

      • Sdr pemerhati lama,

        Saya sudah nyatakan diatas, saya lebih cenderung untuk menyokong sikap yang diambil or Dr Said Ramadhan Al Buthi, kerana dia orang Syria dan dia lebih tahu akan apa yang berlaku di Syria.
        Sikapnya yang mengislah Bashar untuk mengadakan reform lebih selamat diambil jika dibandingkan usha menjatuhkannya lalu kerajaan yang naik adalah menjadi boneka Amerika/Yahudi/Barat. Jangan lupa ya, Bernard Henri Levi juga berada dibelakang kebangkitan ini, merancang dan memberi senjata…..beginilah nasib yang menimpa umat Islam…dilaga2kan dan akhirnya mereka hilang segala2nya.
        Sdr pemerhati lama tak perlu resah dan keliru dengan pandangan yang saya ambil kerana saya lebih yakin kepada penyelesaian yang diambil oleh Dr Said Ramadhan Al Buthi…..
        Khabarnya sekarang perlembagaan baru Syria telah digubal dan ianya dikatakan paling Islamik di rantau Arab sekarang. Mengapa kita tidak boleh mengambil jalan Islah ini dan dikira lebih selamat untuk umat Islam di Syria. jika dibandingkan keadaan yang akan tidak menentu jika kerajaannya digulingkan!!
        Kalau soal Syiah dan Sunni dalam keadaan perang ini eloklah diketepikan dahulu kerana musuh utama kita umat Islam ialah Amerika/Yahudi/Barat!!

      • Kalau orang yang ikhlas nak berunding, dia tidak akan menyiksa tawanan (apalagi dekat hospital)…apalagi rakyatnya…lagi2 kanak2 yang tidak berdosa….mungkin orang lama puji Bashar mcm dlm video tu barangkali…hehe

        Perlembagaan Islam tu…Tiada tuhan melainkan Assad punya perlembagaan ke?

        Mana sumber berita dia ni pakai pun entahlah…Al Buti2…sape lagi yer sama2 dengan dia?? Blh bagi link2 yang munasabah tak utk kami2 yang bukan penduduk syria (dan tak pernah ke sana utk menyiasat secara peribadi) utk tahu apa yang berlaku di sana…Blh kongsikan tak intel tu? apalagi perlembagaan teragung tu…

        p.s: Al Buti baru2 ni kena halau keluar dr masjid oleh rakyat syria dah tengok??…rakyat barbarik!!! hehe

  8. Kalau orang yang ikhlas nak berunding, dia tidak akan menyiksa tawanan (apalagi dekat hospital)…apalagi rakyatnya…lagi2 kanak2 yang tidak berdosa….mungkin orang lama puji Bashar mcm dlm video tu barangkali…hehe

    Perlembagaan Islam tu…Tiada tuhan melainkan Assad punya perlembagaan ke?

    Mana sumber berita dia ni pakai pun entahlah…Al Buti2…sape lagi yer sama2 dengan dia?? Blh bagi link2 yang munasabah tak utk kami2 yang bukan penduduk syria (dan tak pernah ke sana utk menyiasat secara peribadi) utk tahu apa yang berlaku di sana…Blh kongsikan tak intel tu? apalagi perlembagaan teragung tu…

    p.s: Al Buti baru2 ni kena halau keluar dr masjid oleh rakyat syria dah tengok??…rakyat barbarik!!! hehe

  9. Sdr amrar dan juga pemerhati lama (rasanya orang yang sama),

    Sekali lagi saya nak ingatkan sdr…tidak perlulah nak emosi dalam mencari kebenaran dalam kemelut melanda umat Islam sekarang. Mungkinkah sdr begitu emosi kerana sdr antara yang berdmo di kedutaan Syria jumaat lalu, jadi jalan hujah saya menyebabkan sdr merasa disanggah saya mohon maaf la kerana berbeda pandangan.
    Satu yang sdr kena faham perjalanan alam ini bukan hitam/putih tapi terlalu banyak perkara2 yang kelabu ditengah2nya.
    Soal klip yang sdr sertakan itu saya tidak mahu menafikan keseluruhan isinya tapi klip tersebut berbentuk propaganda untuk bunuh karakter bashar bagi mengabsahkan penentangan terhadapnya. Bashar ini bukanlah malaikat…banyak kelemahannya tapi tidak bermakna menjatuhkannya adalah jawapan yang tepat kepada masalah Syria.
    Berkaitan dengan Perlembagaan baru Syria yang telah diluluskan melalui referendum rakyat terdapat berselerak di dunia maya, sdr carilah sendiri…tapi saya nak cut and paste beberapa peruntukan yang saya maksudkan terbaik dirantau Arab….

    English Translation of the Syrian Constitution Modifications

    15/02/2012 | 8CC BY Qordoba Translation
    Chapter 1: Basic Principles

    Part 1: Political principles

    Article 1

    1.The Syrian Arab Republic is a democratic state with full sovereignty, that cannot be divided nor have any part of its land waived and is part of the Arab world.

    2.People of the Syrian Arab Republic are part of the Arab Nation.

    Article 2

    1.The Republican system is the system of governance in this state.

    2.Governance is by the people, no individual or group has the right to claim it, and is based on the principle of governance for people by people.

    3.People may exercise governance only as and within limits specified in the constitution.

    Article 3

    1. The President has to be part of the Muslim faith.
    2. Islamic jurisprudence doctrine is a primary source of legislation.
    3. The state respects all religious beliefs and guarantees freedom to perform all rituals provided they do not jeopardize general order.
    4. Personal welfare and status of religious sects is protected and respected.

    Article 4

    Arabic is the state’s official language.

    Cuba perhatikan Artikel 3 dimana doktrin Undang2 Islam adalah sumber utama perundangan negara,, dan presiden mesti seorang Muslim. Ada peruntukan lain bahawa Presiden hanya boleh pegang selama 7 tahun sahaja.

    Bukankah ini satu reform yang patut kita sokong tanpa perlu bersekongkol dengan Amerika/Yahudi /Barat untuk menjatuhkan kerajaan yang ada.

    Sdr amrar@pemerhati lama tidak jawab rintihan saya tentang nasib yang menimpa Libya setelah jatuhnya Ghaddafi…mana dia puak2 Islam yang menjatuhkannya….siapa yang berkuasa sekarang…adakah nasib rakyat Libya lebih bak dari sebelumnya!!

  10. Aihh…melatah camtu sekali..

    So Bashar dah lebih 7 tahun memerintah (dr 2000)…so apalagi…turun je la kalau perlembagaan tu keramat besar yg berlaku sekarang di syria

    Manusia juga bukan hitam putih…ada yg kelabu asap mcm Bashar…musuh umat Islam yang merosakkan Islam daripada dalam.

    Apa yg perlu sy jawab? saya dah bagi satu link juga haritu (terpulang nak percaya ke tidak) http://mideast.foreignpolicy.com/posts/2012/03/09/libya_s_muslim_brotherhood_faces_the_future

    Yg pentingnya…HAMAS Ismael Haniyya telah dapat bersama melawat Tunisia, Mesir dan tak lama lagi Libya (baru je dust settle down) dan insyaallah Syria…yang telah pissed off “geng” kesatuan orang lama, Mahmood Abas dan merisaukan Israel…ni pun bersepah kat alam maya….mungkin ini source “hitam” kot…tak blh dipercayai

    Yg pastinya dunia Islam semakin menguat dengan jatuhnya diktator2 ni…tp adakah Amerika akan diam diri?? So seize the moment n strive la

    • Ada HAMAS nak dapat acknowledgement camtu masa zaman pemimpin agung negara2 Islam yg dulu2?

      Malaysia pun sampai sekarang tak acknowledge mrk…nak sebut pun jangan harap nama HAMAS tu…yg ada PLO/Mahmod je

      Nak samakan dgn Iraq…ohh please, lemahnya cara dicross-relatekan isu…iraq sape yang menggerakkan revolusi kalau bukan tentera amerika sendiri…secara langsung!!! so it is a different landscape

      Sy mengikut apa yang dipegang oleh Raitah Ulama Syria yang mengcondemn Al Buti (depa tak duduk Syria) kot
      http://www.islamsyria.com/article.php?action=details&AID=2488

      Kena pandai Bahasa Arab nak baca tapi…boleh?

      • They say….jgn puji lebih perubahan perlembagaan…ingat sebab rundingan Al Buti ke benda ni berubah…sebab revolusilah baru nak dengar….takut jadi benda yang sama mcm Sadam n Gadafi pada dia…aw kama qoala

        Diktator ni mana nak dengar dgn cakap elok2….

    • Sdr amrar,

      Kekadang saya kesian kat puak2 ikhlas seperti sdr kerana menggunakan link2 yang sdr sendiri jahil siapa dibelakangnya. Saya syorkan sdr kaji siapa Omar Ashour penulis artikel yang sdr gunakan sebagai hujah sdr untuk menegakkan benang sdr yang basah tu.
      Tolong kaji juga Brookings Institute (Cawangan Doha) tu siapa punya dan saya sedih sdr menggunakan sesuatu artikel dan terus dipercayai hanya semata2 ada perkataan Ikwan Muslimin didalamnya.
      Nampaknya agenda NWO benar2 sedang meresap didalam golongan Islamis sekarang!!

      • bagus2…link sdr je yg bersih….amacam rabitah ulama syria tu…dokongan sape lak?

      • ni sumber sdr plk kan…http://nymag.com/news/features/bernard-henri-levy-2012-1/

        Benjamin Wallace Well dah kaji sape dia tu?

        Tak berani nak bg link ori ke smp nama penulis pun disimpan

      • Sy nak bertanyalah…apa masalahnya berita itu kalau dikatakan orang yg menulis itu berkepentingan

        Sy bukan kemaruk isinya per say…Sy nak jawab “pertanyaan penting” drpd orang lama…ttg Libya dan apa terjadi pd puak islamis…

        Mcmlah artikel sdr menjawab persoalan…cuba baca balik mana dia idea yg mengatakan puak islamis tersungkur lepas gadaffi tewas….???

        Yg penting Libya masih baru settling down…dan MB/jemaah islam lain telah pun buat parti politik mrk after so much penyiksaan…itulah jwpn sy pada pertanyaan briliant tuan…nmpk x? Lagi hebat analisa sdr drpd orang sana yerk…lagi percaya media asing plk tu…sy tidak (even psl link yg diberikan tu pun ada maksud khusus je…bukan nak jaja contentnya…faham x ni?)…for me, spt entry blog ni…semua media dunia ni penipu belaka…sumberku hanya drpd muslim yang beriman dan takut pd Allah.

        Kita tengok jela apa berlaku nanti pd Nahdah Tunisia…dah ada bagi judgement kata mrk dah kena cucuk hidung plk tu (sumber mana tak bagi pulak)….hatta ta’tiyaas saah…

        Perubahan di indonesia diawal reformasi sbg testimoni…tp mungkin orang lama tidak melihat apa2 kejayaan berlaku di sana barangkali..

        For me…HAMAS diacknowledge oleh negara2 baru Islam ni dah satu tamparan pd Israel…mungkin orang lama lagi hebat teori iluminatinya daripada perencanaan Allah…habislah…muslim semua ni pakat bengap belaka tertipu dgn Arab Spring…

      • Sdr amrar,

        Sdr percaya pada bernard henri levi ke? Atau peranan yang dimainkannya itu tidak penting? Sila nyatakan!!

      • Aikk kesian…kesitu pulak dia

        Sy tak percayakan laporan tu dan dia…100%…sebab again sy katakan…semua manusia mengambil kesempatan…kalau ada anasir tu, adakah patut kita menyinsihkan daripada orang yang dizalimi…patut isu anwar mati2an ditolak orang lama dan seangkatannya (sy tak buntu pun kalau anwar kecundang…he is not my aim) tp tak nampak kezaliman perundangan yang dibuat hanya kerana kata dia agen Amerika dan Yahudi (ni kes percaya media bulat2 jugak ni)

        Sy menjawab persoalan orang lama…sy tak tanya apa2 ke orang lama…pi baca balik dr atas nun….Apesal corner sy ke situ plk
        Semua media atas dunia ni nak sogok angle dia….hebat betul iluminati ni…rencana Allah takde langsung dlm perjalanan hidup dunia ni…Semua berlaku sebab mrk say they want it so…hahaha

  11. Salam,

    Sorrilah menyampuk.

    Saya tak percaya kepada Benard Levi.

    Saya percaya pada Dr Badi dan Prof Yusof Qardawi lebih drp Said Ramadhan Buti dan Bashar.

    • Sdr Nazri,

      Terima kasih atas respon itu, tapi tidakkah penyelesaian Dr Yusuf Qardhawi yang bukan orang Syria dibandingkan dengan Dr Said Ramadhan Buti ulamak Syria sama dengan katakan Ulamak Indonesia nak selesaikan masalah Malaysia…apa kata ulamak Malaysia….kita lebih tahu masalah rumahtangga kita!!
      With due respect to IM, ada beberapa itjtihad syura IM di beberapa negara menunjukkan kegagalan…contoh di Iraq, Algeria, dan Afghanistan….kita ni manusia biasa….tiada yang maksum….
      Saya tahu ramai yang akan menyinga dengan kenyataan saya ini..haha tapi untuk membuka fikiran tidak mengapalah!!

      • Sy tambah nazri….sy percaya pd Rabitah Ulama’ Syria…

        Smp skrg dia tak reti nak bidas ucapan Ulama2 (jamak ni) sana…asyik nak duduk belakang jubah Al Buti je…

  12. Salam,

    Saya tak tahu pasal Afghanistan.

    Algeria, tak tahu apa yang gagal.
    En Nahda dah menang pilihanraya takkan orang lama kata gagal.
    Memanglah nak dapat laksanakan islam secara menyeruluh lagi.
    Beransur-ansurlah , rakyat Algeria tak sama dengan Arab Saudi.

    Iraq pun saya tak faham kenapa orang lama gagal.
    Sepatutnya orang lama kesian kat ASWJ kat Iraq.
    Bukan sahaja kena serang dengan US, kena serang dengan Syiah lagi.
    Respect tengok kegigihan IM kat sana bersatu dengan Salafi menentang
    Syiah, US dan boneka-bonekanya.
    Memang nak menang ambik masa.

    • Dah tak keruan dah dia ni nazri…semua benda nak disama2kan…lain padang lainlah belalang…

      Yusuf Q pun tak hukum hal sama dlm hal iraq pun….

      Agak2nya dia ingat perjuangan Islam ni magik kot berlaku sekelip mata….

    • Bukan Algeria la…Tunisia tu….

  13. Sdr Nazri,

    Saya sebenarnya bimbang melihat IM seperti terlalu rapat bermain dengan Amerika yang dibelakangnya Yahudi. Saya percaya IM punya agendanya sendiri tapi main dengan Amerika yang dibelakangnya Zionis amatlah berisiko tinggi dan selalunya dihujung cerita akan dikhianati apa2 kerjasama yang ditelah disepakati.
    Saya berpandukan kepada hasil satu artikel bertajuk Civil Democratic Islam yang dibuat kajian oleh RAND think tank Amerika/Zionis. In semua gara2 post 9/11.(RAND ni samalah dengan Brookings yang kini jadi rujukan sdr amrar…haha)

    Mereka sekarang tidak lagi bersikap menentang terhadap Islam tapi mencipta Islam yang baru yang bersifat Moderate….ini sekarang yang di junjung oleh orang2 seperti Sdr amrar dan berketuakan pemimpin pujaannya seperti yag dia nyatakan diatas.
    Nampak gayanya sekira Islamis tidak berhati2 mereka akan terperangkap dengan New World Order ciptaan Amerika/Zionis tanpa disedari…..
    Di Malaysia juga nampaknya para Islamis lebih selesa nak bekerjasama dengan Yahudi tapi dalam masa yang sama bersikap memusuhi sesama Islam yang di cop Nasionalis. Dimanakah mereka letak ayat quran yang menyuruh berkasih sayang sesama muslim tapi keras kepada orang kafir….
    Mungkin sdr amrar bole tolong jawab…hehe suka saya tengok jawapan2 dia…tq

    • —->(RAND ni samalah dengan Brookings yang kini jadi rujukan sdr amrar…haha)
      “Sy nak bertanyalah…apa masalahnya berita itu kalau dikatakan orang yg menulis itu berkepentingan

      Sy bukan kemaruk isinya per say…Sy nak jawab “pertanyaan penting” drpd orang lama…ttg Libya dan apa terjadi pd puak islamis…”

      —>berketuakan pemimpin pujaannya seperti yag dia nyatakan diatas.

      “(sy tak buntu pun kalau anwar kecundang…he is not my aim)”

      Jwpnbalas penuh emosi yang tidak membaca dengan rapi apa yang ditulis (ke tak reti baca?)…..lemahnya daya analytical orang lama..huhu

    • Makin kelakar saya membaca pertembungan2 kata ni…hehe

  14. Salam orang lama,

    IM tu sifu gerakan politk islam sedunia, dah 84 tahun dah.

    Dah banyak pengalaman bukan sahaja dengan US , tapi dah kenal
    dah pengikut-pengikut Anwar Sadat, Jamal Abdul Nasir dsbgnya.

    Islam moderate tu disesuaikan skalanya.

    Tak sama skala Tunisia dengan Mesir.

    Begitu juga di Malaysia.

    Pendapat saya perlaksanaan islam 4 peringkat;

    (1) Kelantan, Trengganu kita kena paling tegas
    (2) Kedah, Pahang, Perlis
    (3) Johor, NS,Melaka,PPinang,Perak
    (4) Sabah, Sarawak.

    Kalau nasionalis yang baik dan adil macam Ku Li dan Saifuddin Abdullah tak de pun di musuhi.

    Saya ingat lagi Kerajaan PR Selangor pernah usulkan
    Shamsudin Lias jadi ketua PAC, tapi dia yang tak nak.
    Maknanya Kerajaan PR tahu Shamsudin Lias ni walaupun YB UMNO
    tapi jujur orangnya.

    • Sdr Nazri,

      Waima apapun, IM tetap jamaah minal muslimin…dia bukan jamaah muslimin. Masaalahnya ramai ahli2 IM yang jahil bab2 ni merasakan IM sahaja jamaah muslimin maka yang diluar IM dianggap rendah martabat pemikirannya walaupun orang itu berilmu….ini yang patut kita sama2 muhasabah.
      Kesannya apa? Mereka merasakan apa saja yang datang dari syura mesti betul dan jika ada kritikan dianggap salah dan tidak perlu dilayan.
      Sebenarnya sikap2 negatif ini merugikan Islam. Ya, IM banyak jasanya dalam dunia dakwah…tapi ramai ahli2nya punya sikap2 yang agak negatif…jadi tidak hairan berlaku perpecahan dikalangan ahli2 walaupun dah berusrah bertahun2….cuba fikirkan…adakah perpecahan2 yang berlaku ini mencapai maqasid asas ajaran Islam itu sendiri.
      Cuba perhatikan bagaimana sdr amrar menolak bulat2 pandangan Dr Said Ramadhan Al Buti hanya semata2 ia tidak datang dari IM….walaupun pada saya pandangan2nyalah yang boleh membawa kestabilan kembali dibumi Syria.
      Maaf la ya…dah melencong skit….tapi itulah hakikat yang berlaku dalam dunia dakwah sekarang!! Itu belum cerita ancaman musuh yang sentiasa bekerja untuk menguasai kita!!

      • I’m back….kali ini shj utk kali terakhir….

        Akhirnya isma pun dah sama2 canang menentang Basyar…hehe…selama ni tuan amin senyap je dgn pandangan bernas orang lama….menyokong kot dulunya…tak tahu skrg ni apa statusnya pd pandangan orang lama….

        bersama al bouti lagi rasanya…beza dgn dr zainurrashid yerk….

    • Setuju, mantap dan berprinsip contoh2 nazri ni

      Aku blh terima semua orang2 UMNO ni…UMNO tidak sama sekali (melainkan entiti ni berubah real and as a whole…bukan retorik kosong)

      Dah baca pasal Saifuddin persoal Najib yg taknak debat tu…ada kelasss🙂

  15. Pandangan dtg drpd IM shj…???

    Entah kenapa sy rasa orang lama ni suka sgt merendah2kan intelek orang…

    Ada sy bg IM je ke dlm contoh? Rabitah Ulama Syria yg 95% menolak Al Buti dan kwn2nya, ada lagi baru2 ni AJK Fatwa Azhar…HAMAS pun dah lama belah drpd Syria…yg tinggal cuma Hizbollah yang berjuang bersama2 org yg bersekongkol dgn Bashar daripada dalam dan “luar” Syria…yang meredhai kezalimannya…

    Takpelah…u live in your own small cocoon dgn ulama’ anda yg ramai tu

  16. When it comes to the exteriors of the Tata Indica eV2, the car is introduced with the new sporty alloy wheels, attractive decals, a new tail light cluster and rear bumper. The Tata Indica eV2 is also comes with the extraordinary interiors which make the car more appealing and admiring such as power windows, keyless entry, Bluetooth enabled music system and USB port, 4 spoke collapsible steering wheel, tachometer, rear parcel shelf, 60:40 rear seating and front and rear fog lamps.
    Keep in mind that one area that was not mentioned is St Johns County. It is one of the hottest areas in the Jacksonville market. It is quickly becoming in high demand because of its well documented commitment to the high quality schools. Among the stand outs in the area are Ponte Vedra Beach, World Golf Village and soon Nocatee.
    http://blog.goo.ne.jp/jonayuki
    finance careers
    You can also connect with other people in your field by using Twitter.
    A good means of consistently delivering interesting tweets is to share tweets from others that you think will engage your base. This has a number of positive effects, including possible recognition from the original poster. A consistent effort in this regard can get you talked about by Twitter users who are influential within the target niche.

  17. Salam,

    Saya paste satu artikel yang menunjukkan hubungan beberapa individu yang dikatakan ada kaitan dengan IM dengan pentadbiran Amerika sekarang. Terpulang kepada pembaca untuk menilai siapa yang menggunakan siapa…tapi yang pasti banyak usaha sedang dijalankan oleh Amerika/Yahudi/Barat untuk approach puak2 Islam sekarang!!

    Weiner’s In-Laws and the SECRET Muslim Brotherhood Connections REVEALED
    Walid Shoebat and Ben Barrack

    Was Mrs. Weiner (Huma Abedin), the Deputy Chief of Staff to Hillary Clinton unaware that her mother was reported as a member of the Muslim Brotherhood? Did western media miss what has been REVEALED in several Arab newspapers, which remained SECRET in American government circles?

    Al-Liwa Al-Arabi (translated here) claims to have leaked an extensive list, which was partially published by Al-Jazeera and several other major Arab newspapers. The detailed list included Huma’s mother, Saleha Abedin, as belonging to the Brotherhood’s secret women’s division known as the Muslim Sisterhood or what is known as the International Women’s Organization (IWO). Egyptian Al-Dostor revealed that the Sisternood included 63 International members that span 16 different countries; it’s also confirmed by the Arab Centre for Studies, headed by researcher Abdul Rahim Ali. Neither Huma nor any major western media outlet even mention what is common knowledge in the Arab world. Yet, confirmed by Arab sources – is that Huma Abedin has a brother named Hassan Abedin who works at Oxford University.

    What is significant is that Oxford University, which has long been infiltrated by Islamists who founded the Oxford Centre for Islamic Studies (OCIS), has Huma’s brother listed as a fellow and partners with a number of Muslim Brotherhood members on the Board, including al-Qaeda associate, Omar Naseef and the notorious Muslim Brotherhood leader Sheikh Youssef Qaradawi; both have been listed as OCIS Trustees. Naseef continues to serve as Board Chairman.

    In 2009, Qaradawi’s role within Oxford and the Muslim Brotherhood was championed by the notorious Sheikh Rached Ghannouchi of Al-Nahda – a Muslim Brotherhood affiliate now active in Tunisia. OCIS has even presented an award for great scholarly achievement to Brotherhood member Shaykh Abd Al-Fattah Abu Gudda, whose personal history goes back to the Brotherhood’s founder, Hasan al-Banna.
    (Even the Sunday Times acknowledges that the cradle of Islamic Jihad – Al-Azhar University – actively attempts to establish links with OCIS, where Huma’s brother serves.)

    Was Huma unaware of all this as she accompanied Hillary Clinton to the Dar El-Hekma women’s college in Saudi Arabia? Huma’s mother is the co-founder and a Vice Dean at the college and an active missionay on issues regarding Muslim women. The “Women’s Division” can be found at the Muslim Brotherhood’s official website; an excerpt from its goal, translated from Arabic, states:
    “The Womens Organization’s goal in accordance with the Muslim Brotherhood rules, is to gain and acquire a unified global perception in every nation in the world regarding the position of women, and the necessity of advocacy work at all levels in accordance with the message of the Brotherhood as written in Women in Muslim Society, and the rearing of women throughout the different stages of life.”

    True to this cause, another member listed as belonging to the Sisterhood mentioned by Al-Jazeera is Suheir Qureshi. She spoke alongside Huma’s mother, Saleha Abedin as well as Secretary of State Hillary Clinton, who was brought in due to her connection with Huma. All three women spoke on issues of Women in Muslim Society. An Arabic news report of what happened during Hillary’s visit stated:
    “Suheir Qureshi spoke of how elated she was of Hillary’s historic visit… Saleha Abedin spoke after Suheir Qureshi and beamed in the presence of Secretary Clinton. Saleha’s speech preceded the former First Lady’s. Then Hillary stood. She donned a broad smile as she approached the podium… Clinton started with a strong word and she spent a long time complimenting Dr. Saleha Abedin regarding her daughter. Hillary explained that Huma holds an important and sensitive position in her office. She ended her speech by speaking of Saleha Abedin’s daughter (Huma), that a person must be happy if mentioned in a positive light but there is no happiness that equals the compliment given to children in front of a parent.”

    It is sacrilege in Islam for Huma’s mother to accept the reality that her daughter is married to a Jew. Yet, neither Saleha nor Huma’s brother Hassan denounce her marriage to Weiner, especially when it was considered null and void by some of the highest authorities on Islamic Sharia rulings.

    Huma’s brother has been key in furthering the Islamic agenda and has worked with Saudi Prince Alwaleed bin Talal on a program of “spreading Islam to the west.” A detailed report from 2007 shows that Naseef was identified as the likely force behind the Abedin family’s departure from Kalamazoo, MI to Jeddah, Saudi Arabia circa 1977 – the same year that the Muslim Sisterhood was established.

    In 2008, Dr. Mumen Muhammad wrote about why Huma vowed to stay with Hillary even if the latter were to lose the presidential nomination to Obama:
    “Abedin assures in press releases of her continuance on the path with Hillary Clinton, even if Clinton failed as a candidate. The candidate’s aids and other influential figures in the Democratic Party assure that they do not disregard Abedin running for election or taking her position in the political arena with the help in successive political administrations of the Clinton family itself.”

    Indeed, the “Clinton family” played a key role in promoting the extremely powerful Turkish Imam and notorious Islamist conspirator Fethullah Gülen, as he fled Turkey for the United States after attempting to overthrow Turkey’s secular government, a charge over which he was indicted in 2000. In 2008, the former president heaped praise on Gülen, giving him a clean slate. Gülen is given refuge and has even had his sermons aired on Turkish television, during which he explained to his followers how to best seize power from the Turkish government:
    “You must move in the arteries of the system without anyone noticing your existence until you reach all the power centers… until the conditions are ripe… Until that time, any step taken would be too early – like breaking an egg without waiting the full forty days for it to hatch. It would be like killing the chick inside.”

    Gülen expressed this sentiment in another sermon as well:
    “The philosophy of our service is that we open a house somewhere and, with the patience of a spider, we lay our web to wait for people to get caught in the web; and we teach those who do.”

    Serving with Huma’s brother as an Oxford Centre Trustee is Turkey’s president – Abdullah Gül. He considers himself a follower of Fethullah Gülen (Gülenist) according to Wikileaks. It was also Hillary Clinton who signed a document less than one month prior to her trip to Saudi Arabia with Huma that lifted the ban on Tariq Ramadan, allowing him entry into the United States. Ramadan is the grandson of the founder of the Muslim Brotherhood, Hasan al-Banna and has ties to Islamic terrorist groups.

    Huma Abedin’s charm, family connections and access to highly sensitive State secrets as admitted by Hillary herself, can have significant consequences. What absolutely must be known is if this circle of public servants was made aware of all these ties to potential enemies of the State.

    Walid Shoebat is the Author of God’s War on Terror. He has accurately translated and exposed much of the doublespeak by Islamists and was key in exposing the Ground Zero Mosque Imam, Feisal Abdul Rauf by translating what the Imam truly believed as stated in the Arabic language. Shoebat.com
    Ben Barrack is a talk show host on KTEM 1400 in Texas. He maintains a website at benbarrack.com

  18. Salam Orang Lama,

    Hebat IM boleh ada kaki dekat White House.
    Mana tahu 10 tahun lagi dekat US ada AIPAC baru.

    AIPAC sekarang America Israel Public Affairs Commitee
    AIPAC no. 2 sepuluh tahun lagi America Islam Public Affairs Commitee.

    Nanti bersaing siapa lagi berpengaruh di White house AIPAC lama ke
    AIPAC baru.

    Tapi nak kuat pengaruh islam dalam white house kenalah bagi Obama menang 2nd term.

    tak sama antara 2 kafir

    Kafir bernama Mitt Romney lagi jahat drp Obama.

    Bukanlah Obama tu baik tapi kurang jahatnya banding dengan Romney.

    Orang lama ikuti tak perkembangan Romney, dia marah
    Obama mina maaf pasal askar US bakar Al Quran.

    • Sdr Nazri,

      Kalau kita lurus bendul dan syok sendiri, bolehla fikir macam tu…. senang hati dengan perkembangan tu….cuba fikir sebaliknya….mereka telah ada orang infiltrate dalam IM…saya dah nyatakan…ikhlas sahaja tidak cukup untuk mengalahkan musuh…..
      Musuh punya jarum disetiap sudut….hatta bijak pandai Islam bila dah belajar di Oxford dah tukar cara fikirnya….Islamnya dah moderate la katakan….sesuai dengan kehendak semasa….masalahnya puak2 Islam ni suka taqlid…bila orang kita…dianggap ok aje….tanpa menggunakan akal menilai pandangannya ok ke tidak….

      Begitulah apa yang berlaku di Libya….walaupun dibelakangnya benar2 Bernard Henri Levi dan dialah yang mendapat nama menjatuhkan Ghaddafi…kita puak2 Islam tumpang syok (syok sendiri)….bila dipersoal apa dah jadi sekarang? lalu dapatlah jawapan standard….utk Islam menang MAKAN MASA…sedangkan puak2 kafir dah dapat dah apa yang dia nak….

      Sdr Nazri,

      Cuba perhatikan apa yang berlaku di Iraq sekarang…Amerika dah angkat kaki…yang untung siapa? Bukankah Syiah….Saddam yang jahat itu akhirnya lenyap dan yang paling rugi dari episod itu ialah orang2 Sunni….
      Hujung ceritanya puak2 lurus bendul juga yang rugi!!

      PS: Komen2 ini hanyalah fiksyen…tiada kena mengena dengan orang yang hidup atau mati…haha

  19. Salam orang lama,

    Prof Yusof Qardawi, Tariq Ramadhan, Dr Badi, Khalid Meshaal tahu permainan musuh-musuh islam walaupun diorang berkawan dengan Syiah
    dan orang-orang bukan islam.

    Diorang bukanlah bendul.

    Tengok sekarang Hamas baru memerintah 1,000 tahanan Palestine lepas.

    Nak harap kat Fatah – hampeh.

    Yusof Qardawi walaupun ramai kawan dengan orang bukan islam tak takut
    menyatakan kebenaran, biarlah kalau France dan UK ban dia.

    • Sdr Nazri,

      Saya menyanjungi ulamak2 yang sdr sebutkan diatas dengan segala jihad mereka…cumanya mereka dan kita manusia biasa ….tidaklah menjadi kesalahan rasanya kita bersikap kritikal dalam menghadapi realiti dunia sekarang yang begitu kompleks sifatnya….yang menjadi masaalah rasanya kita bersikap taqlid buta tanpa mahu memikirkan buruk baik sesuatu perkara dengan fakta2 yang ada….

      Tentang Fatah yang sdr hampehkan itu rasanya ada juga gunanya…kerana dengan hanya Hamas menghadapi rejim Israel rasanya akan lebih bermasaalah….saya percaya Hamas lebih suka kerajaan campuran dari dia menang 100% sendirian dalam pilihanraya…pasti dia ditekan habis oleh Israel dan lebih susah untuk survive…..jadi sehampeh2 Fatah menurut anda, ada juga gunanya dalam menjaga kestabilan menghadapi rejim Israel….Saya percaya Hamas lebih selesa Abbas terus jadi Presiden dari mereka memegang jawatan itu atas dasar strategik utk menghadapi regim Israel.

      Bila melihat point ini saya teringat peristiwa Tunku Abdul Rahman berunding dengan British untuk mendapat kemerdekaan. Bagi puak2 Islam nampak sikap playboy yang ada pada Tunku dan dikatakan hampeh…tak guna langsung….tapi cuba bayangkan jika Dr Burhanudin Al Helmi dihantar pergi berunding…saya rasa nak masuk bilik mesyuarat pun tak dapat….dan sejarah negara kita tidaklah seperti sekarang jadinya!!

      Point saya kita kena appreciate peranan sesiapapun dalam mengusahakan apa jua kearah kebaikan walaupun dari orang yang kita tidak berapa berkenan….

  20. great post! Keep up the neat work!

  21. “Bilakah Lidah Akan Memuji ? Aminuddin Yahaya” truly
    got myself hooked with your webpage! I reallydefinitely
    will be back way more often. Thanks a lot ,Mattie


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: